TT vill ta publicistiskt ansvar efter missen

Foto: Jessica Gow/TT

Efter TT:s publiceringsmiss vill nyhetsbyrån ta publicistiskt ansvar. “Från vår sida skulle vi gärna hitta ett sätt för att ta större ansvar,” säger Daniel Kjellberg, redaktionschef på TT.

Förra veckan stod det klart att Pressens Opinionsnämnd (PON) fäller flera tidningar för felaktig namngivning i en artikel baserad på ett TT-telegram. Artikeln publicerades i tidningarnas automatiska nyhetsflöden den 5 juli i fjol. I artikeln har en person felaktig namngivits och utpekats för sexuella trakasserier.

Kort efter publiceringen meddelande TT nyhetssajterna att man blandat ihop två liknande fall av trakasserier. Trots att felet låg hos TT säger de publicistiska reglerna att ansvarige utgivare på respektive tidning står till svars för de respektive publiceringarna.

Flera tidningar har sagt till Dagens Media att förtroendet för TT har skakats om sedan nyhetsbyråns miss.

I höstas inledde TT en dialog med PO och PON för att själva kunna ta ansvar framöver. Daniel Kjellgren, redaktionschef på TT, berättar att man gärna hittar ett sätt för att vara med och ta större publicistiskt ansvar.

– Vi har en dialog med PO och deras uppdragsgivare huruvida det skulle kunna finnas en möjlighet för TT att på något sätt kunna ta ansvar inom ramen för det pressetiska systemet. Men som systemet är byggt i dag är det inte säkert att det är möjligt. Från vår sida skulle vi gärna hitta ett sätt för att kunna vara med och ta större ansvar, säger Daniel Kjellberg, redaktionschef på TT, till Dagens Media.

Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman (PO) är positiv till samtalen, men betonar också problemen med genomförandet i praktiken.

– Vi har haft samtal kring detta och jag tycker det är glädjande och utomordentligt att TT offentligt vill ta ansvar för sitt innehåll, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vad som är möjligt och omöjligt är svårt att säga. Vi har inte hittat någon lösning hittills, men även om vi hittar en lösning så frias inte tidningarnas utgivare från ansvaret för de TT-telegram som de publicerar.

Bakom PO och PON står pressens fyra huvudorganisationer, TU – Medier i Sverige, Svenska Journalistförbundet, Sveriges Tidskrifter och Publicistklubben. För att ansluta sig till det pressetiska systemet och därmed omfattas av PO och PON, säger reglerna att man måste ha en publiceringsplattform som är tillgänglig för allmänheten.

Per Hultengård, chefsjurist på TU, förtydligar att TT idag inte omfattas av systemet på grund av att de inte direktpublicerar, utan är en underleverantör till sina kunder.

– Sen kan man diskutera formerna för hur även TT kan ta ett ansvar. Det kan finnas andra sätt Det är viktigt att fundera på vad som händer om man lägger in nyhetsbyråer i det här systemet, säger Per Hultengård och fortsätter:

– Får det effekt även på produktionsbolag? Vill de ta ansvar för det som de levererar till? Ska man inkludera andra nyhetsbyråer och arkivtjänster? Det är något som måste tänkas igenom ordentligt. Det här är en diskussion som precis börjat, tror jag.

Vad skulle krävas för att det skulle fungera?

– Det skulle kräva att man släpper kopplingen till utgivarskap och säger att trots att det inte är en direktpublicering så är även nyhetsbyråer ansvariga för material de skickar ut till kunderna.

– Det pressetiska systemet är ju något vi satt själva, så då får man arbeta om det i PO/PON. Inga lagändringar behövs. Hittills har det varit bra att ha en parallellitet mellan utgivarskap grundlagsmässigt och utgivarskap pressetiskt. Det tror jag fortfarande är viktigt att hålla på.

Publicerad 2018-02-26 10.25Uppdaterad 2018-02-26 10.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: