Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

TT: ”Vill inte gå i polemik med ägarna”

Publicerad: 2 December 2013, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:54

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tror inte att TT-gruppen kommer att bestå i framtiden. Det har TT-gruppens vd Jonas Eriksson inga synpunkter på.


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas Mattsson

Thomas Mattsson skriver i sin blogg: ”Nu ska jag göra en kontroversiell gissning som många i branschen kommer att avfärda – och det med ett snett, raljant leende. Jag tror nämligen inte att TT-Gruppen (TT) överlever i den form som vi idag känner den.”

Detta trots, som Thomas Mattsson själv skriver, att TT-gruppen i fjol omsatte 606 miljoner kronor och redovisade en vinst på 51 miljoner kronor.

TT ägs i dag av elva dagstidningar och mediehus, däribland Expressen. Thomas Mattsson ifrågasätter dock om ägarna kan enas ”om allt från uppdragsproduktion av magasinssajter och grafik till gratistidningar”.

Thomas Mattsson spår att TT Nyhetsbyrån kommer att få skära ner rejält, samtidigt som Retriever börsnoteras och Uppdragsmedia och TT Kompetens antingen läggs ner eller säljs.

”Vi kommer att se två trender bland nyhetsförmedlarna; små aktörer tvingas dra ner på resurserna och det snabbt, i veckan lade exempelvis Promedia-koncernen ned NA Media som skött nattbevakningen åt flera av koncernens sajter; men parallellt ökar behovet av realtidsrapportering på de största redaktionerna som Aftonbladet.se och Expressen.se och där kommer man prioritera egna resurser och inte att köpa av TT”, skriver Thomas Mattsson.

Jonas Eriksson, vd på TT-gruppen, vill inte kommentera Thomas Mattssons utspel.

– Det har jag inga kommentarer kring, säger han till Dagens Media.

Men du har väl en åsikt kring Thomas Mattssons synpunkter?

– Vi är en b2b-leverantör och jag vill inte gå i polemik med våra ägare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas Mattsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.