Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

TS vd om avhoppen: "Tråkigt"

Publicerad: 21 Februari 2014, 14:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:46

Tidningsstatistiks vd Maria Rosengren om avhoppen, kritiken och om hur bolaget ska fortsätta vara relevant.


Ämnen i artikeln:

Tidningsstatistik

Som Dagens Media berättade tidigare i dag har flera av de stora tidningsdrakarna valt att lämna Tidsningsstatistiks mätningar.

Senast i raden av avhopp är Expressen, som precis som konkurrenten Aftonbladet inte vill särredovisa sin printupplaga.

Maria Rosengren, vd på TS, poängterar dock att Expressen fortsätter som kund hos TS. Bland annat är Expressen med i TS Webbtjänst och tidningen ingår också i TS pilotprojekt "Varumärkeskortet", som samlar tidningarnas samtliga plattformar och medieslag.

– TS uppdragsgivare är i grunden reklamköparna. Vårt uppdrag är att ta fram reviderade siffror för att skapa jämförbarhet i medievalet. Sett ur den synvinkel är det förstås tråkigt att några tidningar väljer att inte publicera sina upplagesiffror för då minskar möjligheten att jämföra olika printmöjligheter, säger Maria Rosengren till Dagens Media.

Vad säger du om kritiken mot att ni är för stelbenta?

– Den kritiken känner jag igen från början av 2013 när jag just hade tillträtt, men inte från den senaste tiden. Under 2013 har vi på TS, precis som alla i mediebranschen, genomfört ett stort förnyelse- och utvecklingsarbete. Numera får jag mer återkopplingen att vi ligger långt fram, till exempel när det gäller arbetet med Varumärkeskortet och vår eventrevision som vi nyligen har lanserat.

Hur ska ni fortsätta vara relevanta?

– Vi vet att TS spelar en viktig roll för reklamköparna och den rollen tror jag kommer att bli allt viktigare ju fler plattformar och annonsmöjligheter som dyker upp på marknaden. Många och kreativa möjligheter är jättebra för annonsörerna, men det kräver också kvalitetssäkring och jämförbarhet, säger Maria Rosengren och fortsätter:

– Annars är det svårt att välja. Här både kan, och vill, vi på TS fortsätta spela en viktig roll och bidra till att branschen får en samsyn kring gemensamma mätvariabler för olika kanaler, tryckta som digitala.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Tidningsstatistik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.