Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Tre tidningar klandras för (SD)-publicering

Expressen, Aftonbladet och Sundsvalls Tidning publicerade en medicinsk diagnos på en SD-politiker. Nu klandras de tre tidningarna.


Publicerad 2013-11-21 11:51
Uppdaterad 2015-12-06 12:56

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:

SD-profil oroas för invandringen – är gift med en utländsk kvinna.

Så löd huvudrubriken i Sundsvalls Tidnings granskning av en lokal SD-politiker i december förra året.

I samband med detta publicerade tidningen också uppgifter om att SD-politikern tidigare levt på bidrag. Uppgifter som sedan även publicerades av Expressen och Aftonbladet.

I samband med detta publicerade tidningarna också uppgifter om en medicinsk diagnos som SD-politikern har.

Nu klandras de tre tidningarna av Pressens opinionsnämnd för att de publicerade diagnosen. Anledningen är att uppgiften är integritetskränkande, enligt PON.

Tidningarna klandras dock inte för uppgifterna om att SD-politikern levt på bidrag. Detta då PON anser att politikern befinner sig i en position som gör att han får tåla en sådan granskning.

Sundsvall Tidning klandras inte heller för artikeln om att SD-politikern är gift med en invandrare.

"Invandringsfrågor är centrala för Sverigedemokraterna. Mot den bakgrunden finns det inget att invända mot att saken tas upp för behandling i tidningen. Vad som inte kan tolereras är kritiska eller kränkande påståenden om anmälaren. Min uppfattning är att inga sådana har lämnats", skriver PO.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.