Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Tre tidningar klandrades i november

Publicerad: 6 Februari 2014, 12:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:48

Pressens Opinionsnämnd (PON) klandrar tre tidningar, däribland Aftonbladet, för brott mot god publicistisk sed.


Ämnen i artikeln:

PONAftonbladet

Det var i mars förra året som Aftonbladet publicerade en artikel om att en svensk man omkommit i en mopedolycka i Thailand. Tidningen uppgav att olyckan skett på kvällen och att mannen varit berusad. I själva verket skedde olyckan på morgonen, och enligt anmälarna, som tillhör mannens familj, var den omkomne nykter.

Enligt Aftonbladet ska uppgifterna om onykterheten kommit ifrån en anonym anhörig. Ingen av de närvarande ska emellertid ha varit i kontakt med tidningen. PON klandrar nu kvällstidningen för att de inte visat hänsyn till olycksoffret och hans anhöriga.

Även Tidningen Diabetes klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed. Tidningen skrev om en diabetiker som fått tillbringa en natt i arresten utan blodsockermätare och insulin. Utan samtycke angav Tidningen Diabetes mannens fullständiga namn i artikeln. Eftersom mannen valt att inte berätta om arresteringen för någon så anmälde han tidningen.

I november klandrades även Piteå-Tidningen, som pubicerat en artikel om flera fall av misshandel, hot och sexuella övergrepp. I artikeln uppgavs så pass mycket detaljerade uppgifter att det framgick vem anmälaren, tillika den utsatta kvinnan, var. Tidningen skrev även om sekretessbelagda uppgifter i målet som senare skulle komma att avgöras bakom lykta dörrar.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

PONAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.