Dagspress
Tre år efter Bonniers Mittmedia-förvärv – så har verksamheten påverkats
Publicerad: 18 januari 2022, 11:00
Efter att Bonniers lagt vantarna på Mittmedia utökades personalstyrkan på Ljusdals-Posten. Samtidigt fick tidningen sin första egna chefredaktör sedan 1999 i Christian Höijer.
När Bonnier köpte Mittmedia var strategin tydlig: öka fokuset på den lokala journalistiken. Tre år senare berättar affärsområdeschefen Mikael Nestius om kursändringens effekt på organisationen, lönsamheten och det större samarbetet inom Bonnier News Local. Dessutom har Dagens Media besökt Ljusdals-Posten, en av de tidningar som fått en egen utgivare, för att prata med chefredaktören Christian Höijer om vad det nya ägarskapet har betytt.
Efter månader av spekulationer stod det i februari 2019 klart att Bonnier News och Amedia lagt vantarna på då hårt ekonomiskt krisande Mittmedia. Affären innebar att Bonnier, som sedan
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.