Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Tomas Franzén: ”Tog emot beskedet med sorg och saknad”

Publicerad: 22 Februari 2016, 11:20
Uppdaterad: 22 Februari 2016, 11:25

Han fick beskedet för en månad sedan. För Dagens Media berättar Bonniers koncernchef Tomas Franzén om jakten på Gunilla Herlitz efterträdare – och vad Bonnier ska köpa framöver.


Ämnen i artikeln:

Gunilla HerlitzTomas Franzén

Tomas Franzen, som för närvarande befinner sig i New York, har precis vaknat när Dagens Media når honom. Bonniers koncernchef fick själv beskedet av Gunilla Herlitz för omkring en månad sedan.

Herlitz, Bonniers självklara dagspressdrottning – känd för affärsfokus och tuffa beslut om neddragningar – kliver av i sommar.

För Dagens Media berättar Tomas Franzén om sin egen reaktion på Gunilla Herlitz uppsägning.

– Det var med sorg och saknad. Gunilla har gjort ett kanonbra jobb och under många år gjort fantastiska insatser för Bonnier. Samtidigt har jag full respekt för att hon, efter snart 30 år på Bonnier, vill gå vidare och göra något annat, säger Tomas Franzén.

Vad har hon betytt för Bonnier?

– Hon har varit helt instrumentell i att få Bonnier News att hända. De synergier och kostnadseffekter som vi har fått ut har varit helt otroliga. Hon har också gjort att tidningarna varit jäkligt lönsamma i en väldigt svår konkurrenssituation.

Gunilla Herlitz har förutom rollen som affärsområdeschef för Bonnier News även själv varit vd för Dagens Nyheter, Expressen och Dagens Industri. Att Bonnier lyckas hitta en efterträdare som kan fylla alla roller är inte en självklarhet.

Målet är dock att hitta en person, internt eller externt, som kan ersätta Herlitz rakt av.

– Det kommer att vara förutsättningen. Vi drar igång en sökprocess nu och målet är att lösa detta så fort som möjligt.

Gunilla Herlitz hade när hon tillträdde som Bonnier News-chef erfarenhet av jobb som både vd och chefredaktör för Bonniertidningarna Dagens Industri och Expressen. I grunden är hon journalist.

– Vi söker en person med gedigen erfarenhet av att driva verksamhet i förändring och som dessutom har förståelse för hur journalistik och medier fungerar. Det är en ganska krävande profil på det här jobbet, säger Tomas Franzén.

Söker ni någon som själv har varit tidningschef?

– Inte nödvändigtvis, men det är ett stort plus.

Bonnier sålde nyligen den danska affärstidningen Børsen för närmare en miljard kronor. Tomas Franzén har tidigare aviserat att två miljarder kronor ska användas till koncernens digitala transformation.

Gunilla Herlitz skapade själv rubriker under Almedalsveckan i somras då hon på scen sade att Aftonbladet var välkommen till Bonnier News och Gjörwellsgatan.

"Bonnier vill köpa Aftonbladet", skrev Bonniertidningen Expressen – något som många i branschen bedömde som en potentiellt omvälvande men tämligen osannolik affär.

Tomas Franzén vill i dag inte kasta något vidare ljus över Herlitz spektakulära uttalande.

– Jag kommenterar inte spekulationer, säger han.

Men detta var ju inte en spekulation, utan Herlitz själv som pratade?

– Jag kommenterar inte saker som inte har hänt.

Även DN:s konkurrent Svenska Dagbladets framtid hänger i luften efter att Schibsteds allians med Mittmedia sprack strax innan jul.

Några dagstidningsaffärer är dock inte aktuella, enligt Franzén.

– Vi tittar naturligtvis åt det digitala hållet, där vi ser att vi kan hitta intäkter med tillväxt och en uthållig framtid i intäktskvaliteten. De pengar som vi frigör när vi säljer saker kommer till större delen användas till att förvärva digitala tillgångar, som digitala tjänster, säger Thomas Franzén.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.