Tomas Franzén enda tillfrågade kandidaten

Beskedet att Tomas Franzén tar över Bonnier har tagit branschen på sängen. Men enligt Carl-Johan Bonnier är han den enda som fått frågan.

Sent i går kväll berättade Dagens Industri att Com Hems Tomas Franzén blir ny koncernchef för Bonnier. Ett val som överraskat många.

Claes De Faire, chefredaktör för Bonniers mediegranskande tidning Resumé, säger att han inte hört Tomas Franzéns namn nämnas överhuvudtaget i förhandsspekulationerna.

Själv hade han inte en tanke på att det kunde bli Com Hems vd som skulle ta över Bonniers imperium.

– I och med att Bonnier kom fram till att man skulle göra en extern rekrytering fanns det två spår, säger han.

Antingen kunde Bonnier rekrytera en vd från ett annat mediebolag, med dokumenterad erfarenhet av innehåll. Eller så kunde man se sig om efter en person med bra ledaregenskaper och gedigen finansiell kunskap.

– Det är tydligt att Bonnier valde det senare alternativet, säger Claes De Faire.

Carl-Johan Bonnier, styrelseordförande i Bonnierkoncernen, säger till Dagens Media att han är nöjd med rekryteringen av Tomas Franzén.

– Det här är en person som har väldigt god ledningserfarenhet. Han har varit vd i 20 år och har varit med om att både sälja och köpa företag. Han har en god erfarenhet av företagens finansiella styrning och av balansräkningen, säger han till Dagens Media och tillägger:

– Dessutom är han en person som jag och styrelsen gillar. Han har bra värderingar och är trygg i sig själv. Vi tror att han kommer bli en mycket bra ledare för det här mediekonglomeratet.

Var det ett aktivt val att söka någon utan bakgrund i mediebranschen?

– Det kanske inte var ett aktivt val men vi såg inte heller hans bakgrund som ett problem. De duktiga mediechefer som finns i Sverige finns i stort sett i vårt företag.

– Även om våra bolag är medieindustrier är de i många fall disparata verksamheter. Du kan inte vara kunnig i alla de här verksamheterna så därför är förmågan att vara en bra ledare den gemensamma nämnaren.

Carl-Johan Bonnier tillägger dock att det är viktigt att Bonniers nya koncernchef ändå kommer från en närliggande bransch.

– Kommer man väldigt långt ifrån, exempelvis stål och gruvor, blir det naturligtvis mycket svårare.

Bland spekulationerna om vem som ska ta över som koncernchef för Bonnier har bland annat DN:s Gunilla Herlitz, Telia Soneras Marie Ehrling och TV4:s Casten Almqvist nämnts.

Enligt Carl-Johan Bonnier är Tomas Franzén den enda som tillfrågats om jobbet.

– Det har säkert funnits fler som varit intresserade men han är den enda som fått frågan.

Vilket blir Tomas Franzéns viktigaste uppdrag?

– Vi ser att företaget går åt rätt håll men fokus kommer ändå att ligga på lönsamhet i våra olika verksamheter.

Tomas Franzén har beskrivits som en hårdför städare, är hans uppdrag att städa upp hos Bonnier?

– Det upplever jag inte, även om vi hela tiden jobbar mot att nå en bättre lönsamhet. Vi är ett ganska diversifierat bolag som består av sju affärsområden som alla har mycket kompetenta ledningar. Många går också väldigt bra, säger han och fortsätter:

– Så nej, jag ser på inget sätt att det här är ett städjobb utan ett långsiktigt utvecklingsjobb.

Jonas Bonnier, som tog över koncernchefsrollen 2008 efter Bengt Braun började offensivt. Han köpte magasin i USA för två miljarder kronor, Canal Plus (nuvarande C More) för över tre miljarder kronor och sade i en tidig intervju att han ville fördubbla mediehusets omsättning.

Sen slog finanskrisen till. Många pekar på dessa affärer, som i retrospekt gjordes till höga prislappar, som en förklaring till Bonniers skulder vilket i sin tur har ökat sparkraven i verksamheterna.

– Jag tror att Tomas Franzéns uppdrag främst är att få rätsida på pengarna. Han är den starka CFO-typen, säger Claes De Faire.

Han tror även att Bonniers sju affärsområdeschefer kommer att få större makt under den nye vd:n.

LÄS OCKSÅ:

Erik Wisterberg

Dante Thomsen

Publicerad 2013-11-26 11.55Uppdaterad 2015-12-06 12.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: