Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Tio säljare riskerar att sägas upp på Impact

Publicerad: 28 Oktober 2014, 08:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:24

Det dramatiska beskedet om nedläggningen kom som en kalldusch – fortfarande vet säljarna inte vad som händer med deras jobb.


Ämnen i artikeln:

Impact

Så sent som i våras togs beslutet att Kvällspressen Impact flyttar sina säljare till Expressens lokaler.

Då var ledordet ”utveckling” snarare än avveckling.

– Vi känner att Impact behöver utvecklas och det gör vi genom att säljarna kommer närmare respektive verksamhet så att de kan lära sig hur våra verksamheter fungerar, sade Alexander Lydecker, försäljningschef på Expressen och vd för Impact då till Dagens Media.

Aftonbladets annonsdirektör Joakim Flodin bedyrade specifikt att samarbetet mellan tidningarna inte var i fara.

– Vi har ett långt, väl etablerat och väl fungerande samarbete med Expressen som vi månar väldigt mycket om och vi tror starkt på att få in den printkompetens som Impacts organisation besitter. Att vi satsar framåt råder det inga tvivel om, sade han i ett pressmeddelande.

I går eftermiddag kom det dramatiska beskedet. Efter 25 år – och åtskilliga miljarder i försäljning – spricker kvällspressens gemensamma annonspaket Kvällspressen Impact.

Nu är framtiden ytterst oviss för de säljare som jobbar på Kvällspressen Impact.

Verksamheten bedrivs i ett eget aktiebolag. Enligt Impacts sajt sysselsätter bolaget 10 medarbetare, inklusive försäljningschefen Peter Liedholm.

Dagens Media har under tisdagsmorgonen varit i kontakt med ett flertal av medarbetarna. De vet i dagsläget inte om de ska sägas upp, eller om de kommer att erbjudas jobb inom Expressens eller Aftonbladets säljteam.

– Vi vet inte så mycket. Vi kommer att få reda på mer under de kommande veckorna, säger en Impactmedarbetare.

En annan säger att medarbetarna inte fått någon information utöver det som gick ut externt under måndagen.

– Det som gått ut är i stort sett det som har kommunicerats till oss.

En tredje vill inte alls uttala sig.

– Vi medarbetare kan inte kommentera detta. Allt ska gå via styrelsen.

Inte heller försäljningschefen Peter Liedholm vill ge besked om framtiden för sina säljare.

– Jag vet att ni vill ställa frågor. Men styrelsen bestämde att all kommunikation med branschpress sker via Alexander Lydecker eller Joakim Flodin, säger han till Dagens Media.

Sedan våren 2013 är Expressens försäljningsdirektör Alexander Lydecker vd för Kvällspressen Impact. Dagens Media har under tisdagsmorgonen sökt honom.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Impact

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.