Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Tidningskrisen kan leda till fler uppköp

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:24

Tidningskrisen bäddar för fler uppköp. Riskkapitalbolagen kan göra fynd när de traditionella medieägarna pressas. "Alla industrier i kris är intressanta", säger Daniel Kaplan, vd för Firm Factory Network.


”Det sämsta året i modern tid för svensk dagspress”. Så sammanfattade Presstödsnämnden nyligen läget för landets tidningsföretag. Annonsraset accelererar, då allt fler annonsörer lägger sina pengar på nätet. Mot den bakgrunden såg många riskkapitalbolaget Segulahs köp av print-tunga gratistidningstidningskoncernen Mitt i som förvånande.

Men enligt Dagens Medias rundringning till riskkapitalister och branschbedömare kan affären följas av fler.

– Vi talar just nu om behovet av och möjligheterna att jobba med de traditionella mediehusen, där det i flera fall finns ett uppenbart behov av kapital, säger en högt uppsatt person på ett av Sveriges större riskkapitalbolag, som för att kunna prata fritt vill vara anonym.

I takt med att behovet av pengar för att klara strukturomvandlingen från print till digitalt ökar, kan även möjligheterna att köpa större verksamheter billigt uppenbara sig.

– Jag tror vi kommer att få se fler riskkapitalinvesteringar i sektorn. Det hänger ihop med att gamla konservativt och traditionellt styrda svenska mediebolag behöver få in nytt kapital, nya idéer, och då vänder sig till riskkapitalbolag, säger Dagens Medias uppgiftslämnare.

Medieveteranen Joachim Berner blir ordförande för Mitt i-tidningarna för Segulahs räkning. Han tror att riskkapitalbolagen kan driva på den förändring som krävs i den pressade tidningsbranschen.

– Ska man vara lite generaliserande kan man säga att riskkapitalbolag är väldigt medvetna och samtidigt kyliga. Man har en tydlig bild av vad man kan göra på kort tid, och är på så sätt bra på att driva igenom förändringar. Man är mer exekutiv, säger han

Daniel Kaplan, grundare av bland annat Tradera och vd för riskkapitalgruppen Firm Factory Network, är av en liknande åsikt.

– Alla industrier i kris där det finns starka varumärken är intressanta. Huvudfrågan är vad investmentbolaget har för idéer om vad man kan göra om, säger han.

Riskkapitalisterna som Dagens Media har talat med vill inte peka ut några specifika verksamheter som extra heta. Där­emot finns kriterier:

Stabilt kassaflöde. Riskkapitalbolagen belånar ofta sina investeringar hårt. Ett positivt kassaflöde behövs.

Skyddad konkurrenssituation. Verksamheter med ”inträdesbarriärer”, som kan ge viss trygghet mot ny konkurrens, är att föredra.

Exempel på sådana verksamheter är medier med stark lokal förankring.

Bland forskarna råder delade meningar.

Oscar Westlund, docent i medier, journalistik och kommunikation, ser att tidningarnas försvagade ekonomi leder till fyndläge.

– Det leder till att andra typer av ägare kan se lägen för investeringar. Det har vi sett i andra europeiska länder, säger han.

Även I USA har tunga riskkapitalister investerat stort i nätbaserade nyhetstjänster som Business­insider, Mashable och Buzzfeed. Också traditionella medier som Boston Globe och Washington Post har fått ägare från näringslivet.

– Vi kommer att få se att fler riskkapitalbolag går in i mediebolag. Men jag tror att det främst handlar om digitala medier eller betalkanaler, snarare än traditionella printmedier, säger medieforskaren Stefan Melesko.

Ett riskkapitalbolag som satsat hårt på nya typer av medieföretag är Creandum. I våras investerade de exempelvis i Epidemic Sound. Sedan tidigare har bolaget investeringar i bland andra Spotify och Videoplaza.

– Vi satsar på nya bolag i unga branscher och kommer att fortsätta på den linjen, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum.

Riskkapitalet och medierna

• Att riskkapitalbolag köper in sig i traditionella medier är mycket ovanligt. Däremot har riskkapitalet och digitala medier en lång kärleksaffär bakom sig.

• Riskkapitalbolaget Northzone satsade tidigare i år 100 miljoner kronor i två svenska företag: Bloggplattformen Bloglovin och e-handlaren Footway.

• Creandum har en lång rad medierelaterade verksamheter i sin portfölj, såsom Epidemic Sound, Appear TV och Videoplaza.

• Fastighetsmiljardären Sten Mörtstedts CLS Holding gick 2001 in som huvudägare i Lunarstorm, en gång Sveriges största ungdomscommunity. Affären sätter fingret på svårigheterna med verksamheter som bygger på användarnas flyktiga beteende, då Facebooks framfart satte punkt för Lunarstorms framgång.

• Nyheter 24 har i flera omgångar tagit in miljoner från riskkapitalbolag.

• Maktkampen kring TV4 mellan Bonnier och Schibsted slutade med att Robert Weils Proventus tog en stor ägarpost. 2007 köptes Proventus ut av Bonnier.

• Catella köpte 2004 Ekonomi och Teknik Förlag, med tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik. 2005 sålde Catella förlaget vidare till finska Talentum.

• Spotify har tagit in kapital från både Svenska och internationella riskkapitalister och är i dagsläget beroende av nytt kapital tills bolaget blir lönsamt.

• Arvid Svensson Invest har historiskt sett investerat i bolag som A-Com och Titan Television.

• Ekstranda AB tog i en serie affärer ett stort ägande i Perfect Media Group, som bland annat drev livsstilssajten Pause.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.