Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Tidningen S sparar

Publicerad: 22 november 2011, 09:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Tidningen S skär ner med tre tjänster på den redaktionella sidan. Orsaken är att tidningen ska spara.


Trots att Tidningen S nyligen uttryckte stor glädje efter första mätresultatet på 75 000 läsare i Orvesto Konsument har magasinet skurit ner på personalsidan. Kändismagasinet har sagt upp avtalen med två reportrar och en bildredaktör som inte får sina kontrakt förlängda.

– Det är helt enkelt så att vi måste spara, säger Bonnier Tidskrifters publisher Amelia Adamo till dagensmedia.se.

Hon hänvisar vidare till tidningens chefredaktör Pamela Andersson, som säger att hon inte ser någon dramatik bakom beslutet.

- S har länge arbetat med flera olika frilansare vilket gör oss mer flexibla ur ett kostnadsperspektiv men det innebär också att vi både breddar och fördjupar vår kompetens. Tack vare vårt stora nät av skickliga frilansare kan vi kostnadseffektivt producera kvalificerad journalistik, skriver hon i ett mejl till dagensmedia.se.

Övergången till fler frilansare på tidningen ska istället ge ett mer fördjupat och specialiserat material i tidningen.

– Sedan ska man komma ihåg att de vi haft som projektanställda och vikarier till vår glädje i många fall fortsätter att frilansa hos oss vilket innebär att vi fortsätter nyttja deras kunskaper och förmågor, säger Pamela Andersson.

Ni hade 75 000 läsare i senaste Orvesto, det verkar inte räcka till?

– Vi är väldigt nöjda med vår utveckling, både vad avser innehåll, genomslag och upplaga. Det är glatt humör på S och det är det på goda grunder.

Bonnier Tidskrifter har, som många av de konkurrerande förlagen, gått hårt fram i tidningshyllan. Nyligen lades storsatsningen Yourlife ned. Mat-titeln Laga Lätt försvinner efter års­skiftet, samtidigt som nystartade Visage hänger löst.

Är tidningen S nedläggningshotad?

– Vi är såklart ödmjuka inför det faktum att magasinsbranschen, i likhet med andra segment inom medierna, står inför en omvälvande och tuff tid. Prognoser för nedläggning eller ej är något ni inom branschmedierna får ägna er åt, den typen av spekulationer är så klart spännande för era läsare och dessutom fullt relevanta givet det paradigmskifte medier i allmänhet och print i synnerhet  är mitt uppe i; men mitt och min redaktions fokus ligger på att utveckla vår produkt på bästa sätt för att fortsätta stå oss i konkurrensen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.