Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Dagspress

Tidningen Omvärlden till Arena

Publicerad: 29 Mars 2010, 12:17
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:56

Arena Medier vinner uppdraget att göra Sidas tidning "Omvärlden".


Det blir Arena Medier som, tillsammans med Global Reporting, ska stå för redaktionellt innehåll och produktion av Sidas tidning "Omvärlden". Fyra bolag deltog i upphandlingen, men två av dem – Tidningsmakarna och Mediabolaget – uppfyllde inte upphandlingskriterierna.

– Det stod slutligen mellan Arena och A4. Arena vann för att de uppfyllde våra kriterier, höll samma kvalitet som A4, men var billigast, säger Joachim Beijmo, tf kommunikationsdirektör på Sida.

Jesper Bengtsson blir frilansande chefredaktör från Aren. Han efterträder Ylva Johnson, som också deltog i A4:s anbud. Hon var ansvarig för en större omgörning av tidningen som gjordes för ett halvår sedan.

– Tidningen ska inte göras om igen utan ha kvar samma inriktning, målgrupp och uppdrag, säger Joachim Beijmo.

Nya ”Omvärlden” har ett bredare innehåll och tar upp allmänna globala frågor vid sidan av Sidas biståndsarbete. Målet är att hitta en bredare publik och fler prenumeranter. Den tidigare upplagan på 3 000 exemplar ska växa rejält, bland annat genom distribution via Pressbyrån.

Efter Arena Mediers bud i upphandlingen är tidningsbudgeten satt till 6,5 miljoner kronor per år. Då ingår även en satsning på marknadsföring.

– Vi tar den ekonomiska risken, men på sikt ska ”Omvärlden” bära sina egna kostnader i takt med att prenumerations- och annonsintäkter ökar, säger Joachim Beijmo.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.