Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Tidningen Faktum fyller 20 år: ”Är förjävligt”

Publicerad: 20 september 2021, 13:46

Foto: Skärmdump

Tidningen Faktum ”firar” 20 år – och rasar över att de fortfarande finns som tidning. ”Att vi fortfarande behövs är förjävligt. Faktum har inget egenvärde”, säger chefredaktören Sarah Britz.


Ämnen i artikeln:

Faktum

 

Efter 20 år på gatan har hemlösheten förändrats men inte försvunnit. När Faktum startades såg städerna annorlunda ut och konkurrensen om den stora allmänhetens välvilja har blivit större. Tidningen hade på den tiden också bidrag, men idag lever de på intäkter från försäljning på gatan, på annonser och på företagsprenumerationer, berättar Sarah Britz, chefredaktör på Faktum.

Idag har de också blivit mer professionella, menar hon, eftersom att sälja en tidning på gatan idag kräver ett bra innehåll och en tydlig profil.

– Vi satsar mer på grävande journalistik, granskande reportage och har bland annat fått Guldspaden, säger hon.

”Finns för den som behöver oss”

Idag uppskattar hon att tidningen har ungefär 300 försäljare under ett år eftersom de kommer och går och inte är aktiva försäljare hela tiden. För försäljarna betyder tidningen ofta sysselsättning, inkomst och ett socialt sammanhang.

– Faktum finns till för den som behöver oss – vi lägger oss inte i om man är hemlös, svensk, fattig eller vilket skäl man nu må ha för att vilja ansöka för att bli försäljare.  Vårt andra uppdrag är att belysa frågor som berör försäljarna, samhällsfrågor som berör hemlöshet, fattigdom, utanförskap – mänskliga rättigheter.

Osynlig hemlöshet

Hur har situationen för hemlösa förändrats under Faktums tid?

– Då var den synlig på gatorna. Den klassiska schablonbilden av fyllegubben på parkbänken som lever än idag, var då verklig. Idag är hemlösheten osynlig. Härbärgen i industriområden långt utanför stan, hemlösa mammor med barn på vandrarhem och i svarthyrda lägenheter, i campingstugor, människor som lever under radarn – utan kontakt med myndigheter där de känner sig ”brända”. De hemlösa som syns är utsatta EU-medborgare som sover i bilar och tältläger, men de räknas inte som hemlösa i statistiken, säger Sarah Britz.

När tidningen nu ”firar” 20 år bjuder de in försäljarna till distributionskontoren i Göteborg, Helsingborg, Malmö och Karlstad och på de externa distributionskanalerna i Växjö, Kristianstad och Halmstad.

– Vi firar försäljarna för att de är de modigaste försäljarna vi vet, med tårta och samvaro. Vi börjar öppna upp våra kontor nu och har i Göteborg kunnat erbjuda vaccin mot covid.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Faktum

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.