Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Tidningarnas ko-vändning om SD

Publicerad: 17 Maj 2010, 14:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Inför valet 2002 bojkottade i princip alla medier annonser från Sverigedemokraterna. I dag är det annorlunda.


För åtta år sedan valde Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Aftonbladet att tacka nej till Sverigedemokraternas annonspengar. I dag är det endast Aftonbladet – samt tidningen Metro – som inte välkomnar Sverigedemokraternas reklamkronor.

Så vad hände?

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet – som alltså fortsätter att vägra partiet annonsplats – svarar med en motfråga:

– Tror du att det beror på att SD förändrat sig, eller att ansvariga utgivare för medierna har ändrat sig? Mitt egna svar är att redaktörerna ändrat sig. SD har i allt väsentligt samma partiprogram som inför valet 2002 och bär på samma bruna historia som den gamla nationella rörelse de kommer ur, säger han.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tror att skiftet helt enkelt beror på att partiet är större i dag.

– SD är representerat i flera landstingsfullmäktigen och kommunfullmäktigen, och med nästan tre procent av rösterna 2006 och opinionsundersökningar som ger dem ett ännu större stöd nu anser nog många medier att SD både bör granskas men också vara en del av opinionsutbytet, säger han.

Samtidigt har övriga partier närmat sig partiet - och medierna har hängt på, enligt Thomas Mattsson.

– Jag tror att många medier, precis som flera politiska partier, tidigare bojkottade SD utifrån ett avståndstagande från partiets värdegrund. Men precis som exempelvis statsministerkandidaten Mona Sahlin och andra numera tar debatten direkt med SD, så anser nog också medierna att den demokratiska processen istället tjänar på en fri opinionsbildning, säger Thomas Mattsson.

Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter öppnade dörren för SD redan i valet 2006. Det gjorde inte Expressen, eftersom chefredaktören Otto Sjöberg ansåg att partiet inte stod för en demokratisk värdegrund. Thomas Mattsson igen:

– I min programförklaring av Expressens uppdrag slog jag fast att SD är ett parti med främlingsfientliga åsikter. Idag erhåller dock SD partistöd från staten och de etablerade riksdagspartierna debatterar hur man ska ställa sig till om SD får en vågmästarroll i den lagstiftande församlingen.

Metros skäl till att bojkotta SD är mindre politiskt. Chefredaktören Per Gunne motiverade beslutet med att SD-annonser smutsar ned miljön för andra reklamköpare.

– Beslutet står fast, säger Per Gunne i dag.

I höstas publicerade Aftonbladet en debattartikel om ”islamiseringen” av Sverige, signerad SD:s partiledare Jimmie Åkesson. Artikeln väckte massiva reaktioner från många håll (medan andra bedömare menade att budskapet funnits i SD:s partiprogram länge).

Samtidigt sköt partiets opinionssiffror i höjden, något som av Aftonbladets belackare snabbt döptes till ”Jan Helin-effekten”. Ett epitet som fortfarande retar Jan Helin.

– Efter partidagarna publicerade DN en text där slutsatsen var att SD nu är ett parti bland andra. Därefter ha man mage att gå ut och gaffla om "Jan Helin-effekten" när man tycker sig se att enstaka svängningar i opinionsundersökningar sammanfaller med att Aftonbladet publicerat en debattartikel som i naket sken exponerar Sverigedemokraternas främlingsfientliga värdegrund.

Jan Helin vill istället tala om en ”Wolodarski-effekt”.

– Peter Wolodarski-effekten som uppstår genom att blanda tystnad med normaliserande texter om SD är betydligt mer obehaglig, om än osynlig  jämfört med publiceringar i Aftonbladet, säger han.

Till dagspressannonser behövs kanske ingen kreativ partner, men som Dagensmedia.se tidigare berättat har Sverigedemokraterna redan bokat reklamutrymme i TV4. De har dock haft problem med att hitta en byrå som kan ta fram deras filmer - något som lett till att partiet nu ska mörka sitt byråval.

– Vi är ett varumärke som är stigmatiserat i stora delar av samhället. Och jag tror att de som jobbar med reklam och pr till stora delar befinner sig in dessa kretsar, sa pressekreteraren Erik Almqvist nyligen till Dagensmedia.se.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev