Tidningarnas aprilskämt

2010-04-01 08:23 Martin Schori  

Det har i vanlig ordning skojats friskt på redaktionerna i Sverige. Här är ett axplock från medier, annonsörer och mediebyråer, som försöker lura läsare och kunder.

Dagens Nyheter hoppades säkert på att få snurr i bloggar och andra sociala medier med sin nyhet om att FN bildar ”ett nytt organ som ska övervaka och begränsa användningen av nätet”.

Bland annat ska ett kvotsystem införas, för att inte överbelasta webben.

Branschtidningen Journalisten skriver att Gunilla Herlitz i dag ska presentera en ny läsplatta, gjord av silikon.

”Vilket innebär att det är fullt möjligt att från och med 1 maj läsa DN:s kulturdel i badkaret. Läsplattan är framtagen av företaget Aquaplatta AB”, skriver tidningens nätupplaga.

Efter Rut kommer Rit, skriver Kristianstadsbladet, och meddelar att traktens konstnärer jublar över det nya avdraget.

Även annonsörerna passar på att skoja till det lite. I tidningen Metro finns en annons från Netonnet, där det meddelas att elektronikkedjan ska öppna en ”Lagerboutique” i Stockholm.

- Lika bra att vi erkänner, vi har haft fel. Tydligen är det alldeles för få som är beredda på att åka lite längre för att handla hemelektronik till riktigt låga priser. Detta blir vår första, i en serie, av Lagerboutiquer som planeras att öppnas i alla större städer i Sverige, säger Anders Halvarsson, vd på NetOnNet.

Samtidigt har aprilskämten strömmat in till Dagensmedia.se i form av pressreleaser.

Hemnets försäljningschef Andreas Löwgren skriver att hans anställda inte längre ska få surfa på arbetstid.

– Anledningen till detta är att det har visat sig vara alldeles för lätt att fastna i sökande efter bostäder, kika hur grannens kök ser ut eller hur prisbilden är generellt, säger han i pressreleasen.

Mediaedge CIA ska, enligt vd:n Daniel Collin, ta ”steget in i “det okända” och introducerar en unik och gränsöverskridande ny planeringsmetod”, med nya avdelningen ”MEC Intuition”.

”Till skillnad från våra andra avdelningar kommer MEC Intuition i mindre grad basera sina råd på data- och faktabaserade analyser, och i större grad på clairvoyance och extrasensorisk perception (ESP). Satsningen innebär också ett samarbete med Koestler Parapsychology Unit vid Universitetet i Edinburgh”, skriver Daniel Collin.

Svenska Dagbladet ska, enligt redaktionschef Martin Jönsson, inte lura sina läsare alls.

”Allt är, dessvärre, sant”, skriver han på Twitter.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt