"Tidningarna som lämnar TS försöker dölja upplagetappet"

2013-02-19 07:59  

Branschorganisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer är mycket kritiska till DN:s och DI:s beslut att lämna Tidningsstatistik.

Det var i mitten av förra veckan som Gunilla Herlitz, publisher för Dagens Nyheter samt styrelseordförande för Bonniers affärsområde News Sweden, beslutade att ta Dagens Nyheter, Dagens Industri ur TS.

I går stod det även klart att Mentor Online, som ger ut 26 facktidskrifter, lämnar TS. Även Aftonbladet står utanför TS sedan tre år tillbaka och redovisar istället sin upplaga tillsammans med det externa revisionsbolaget PWC.

Nu får DI och DN:s beslut att lämna TS hård kritik från branschorganisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.

– Jag tycker att det är märkligt att så stora tidningar som Aftonbladet, DI och DN, som titulerar sig som Sveriges största dagstidning, inte lämnar upplagemått. De borde snarare gå i bräschen och vara bra föredömen, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson till dagensmedia.se och fortsätter:

– Den kris som drabbar print i dag borde snarare innebära att tidningarna blir mer transparanta och öppna. De hänvisar till räckvidd och det är ett jätteviktigt mått men för att få kvalitet måste räckvidden gå att relatera till upplaga.

Han menar också att beslutet att lämna TS beror på att DN och DI vill dölja sina fallande upplagor genom att skylla på att TS är ett otidsenligt mått.

– Det råder ingen tvekan om att upplagorna för så gott som alla tidningar har minskat under de senaste åren. I många fall kraftigt. Och då är det klart att man inte vill redovisa upplagan och det har ingenting med att man tycker att det är ett gammaldags mått att göra.

Beslutet tror han även kommer att skada tidningarnas annonsvolymer ytterligare, samtidigt som det stärker övriga medieslag.

– Så länge mina kunder, Sveriges annonsörer, efterfrågar TS-måttet är det väldigt konstigt att man inte längre är villig att redovisa det.

Även Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner är mycket kritisk.

– Det är olyckligt att några av Sveriges ledande dagstidningar väljer att lämna upplagemåttet. Det är ett felaktigt beslut och tidningarna borde snarare sträva efter att erbjuda fler mått som ger annonsörer och mediebyråer än mer information kring vad de faktiskt köper. Att lämna ett mått utan att erbjuda någonting bättre är att gå i fel riktning, säger han i ett pressmeddelande.

Aftonbladet redovisar upplagan tillsammans med PWC

Sedan 2011 redovisar Aftonbladet sin upplaga tillsammans med revisionbolaget PWC. Ett system som chefredaktören Jan Helin menar både är bättre och mer transparent än de siffror som TS levererar.

– Vi tar steget fullt ut och blir Sveriges mest transparanta dagstidning, har Jan Helin tidigare sagt till dagensmedia.se.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt