Thomas Peterssohn om besparingarna: ”Nödvändigt”

2012-12-10 12:47  

Mittmedia har lagt en treårsplan där bland annat 150 tjänster ska försvinna. Men någon större besparing räknar inte koncernchefen Thomas Peterssohn med.

Tidigare idag kunde dagensmedia.se berätta om det omfattande sparpaket som lagts inom Mittmedia. De kommande tre åren ska 130-150 tjänster försvinna, varav 100 på redaktionerna – vilket innebär att 20 procent av journalisterna försvinner.

– Precis som alla andra i dagspressbranschen är vi pressade av strukturomvandlingen. Nu har vi gjort en treårsplan där vi tittar på prognoser för annonsutvecklingen och upplageutvecklingen och ser vilken press vi har på intäkterna. Samtidigt har vi hela tiden kostnadsökningar, och sammantaget ger det ett besparingsbehov, säger Thomas Peterssohn.

Men någon större kostnadsbesparing kommer inte sparpaketet att leda till.

– Våra totala kostnader kommer att vara ungefär lika stora 2015 som 2012, men i och med att kostnaderna successivt ökar så måste vi spara hela tiden för att ligga på samma nivå.

Men framför allt är det intäkterna som ska öka, berättar Thomas Peterssohn. De digitala intäkterna ska öka från 2 till 10 procent av omsättningen och som Dagens Media tidigare har berättat ska den digitala säljstyrkan öka med 50 procent.

Även intäkterna från gratistidningarna ska öka och tillsammans med de digitala intäkterna ska de fyrfaldigas till 250 miljoner kronor 2015.

– Men det vi har kommit fram till är ingen exakt vetenskap. Vi har satt tuffa mål och det är inte säkert att vi når dem.

Mittmedia går nu ut med ett erbjudande om avgångsvederlag till de medarbetare som varit anställda i minst 13 år och är under 61 år gamla. För äldre medarbetare ska speciella lösningar erbjudas.

– Vi kommer att gå ut med ett detaljerat program den 18 december och sista svarsdag är 18 februari.

Exakt hur besparingarna slår på de olika tidningarna beräknas inte vara klart förrän under det första kvartalet nästa år.

Hur tog medarbetarna emot beskedet?

– Vi har berättat under ett helt år att vi ska presentera en treårsplan som innehåller offensiva satsningar, men även besparingar. Så det var väntat att det här skulle komma, också med tanke på hur det ser ut i branschen. Det är klart att det finns en oro för framtiden, och det kan jag förstå, men det var också uppskattat med ett frivilligt erbjudande.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt