Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Thomas Mattsson om vandaliseringen av SD:s reklam: "Stötande"

Publicerad: 5 Augusti 2015, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Vandaliseringen av SD:s affischer i tunnelbanan är "skamlig" tycker Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSD

Som Dagens Media tidigare rapporterat revs i stort sett hela SD:s reklamkampanj i Östermalsmtorgs tunnelbanestation ner under gårdagkvällen som en protest.

Flera medier, däribland Expressen, publicerade också filmer och bilder som visar hur människor river ner affischerna. Filmer och bilder som Expressens chefredaktör Thomas Matsson, själv beskriver som "stötande" i sin blogg.

"Tänk att det gått så långt: att ideologiska motståndare vandaliserar offentliga miljöer för att stoppa spridningen av politiska budskap som de inte sympatiserar med. Det är faktiskt – ur ett publicistiskt perspektiv – skamligt," skriver han.

Thomas Mattsson tycker också att de som rev ner kampanjen spelar SD i händerna.

"Alla som deltog i vandaliseringen bekräftade sannolikt SD:s förtjusta förhoppning om att en ilsken pöbel nog skulle ge det slutgiltiga genomslaget för SD-kampanjen – och så blev det också. Sorgligt, tycker jag, och förhoppningsvis alla andra publicister."

Också svenska medier har fått kritik för att spela SD i händerna genom att ge stor spridning åt kampanjen. I ett mejl till Dagens Media ger Thomas Matsson sin syn på saken:

"Den som kritiserar etablerade medier för att de nyhetsförmedlar om, och opinionsbildar emot, reklamkampanjer från en främlingsfientliga rörelse tror ju uppenbarligen inte på en öppen debatt. Personligen tror jag inte på att negligera rasism och dess förespråkare, jag tycker tvärtom att det är bra att redaktionerna synliggör den här kampanjen och sedan får alla tycka till i en förutsättningslös diskussion," skriver han.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ExpressenSD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.