Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Thomas Mattsson om lotteribråket: "Vi har alltid vunnit".

Expressens chefredakör kommer att överklaga Lotteriinspektionens beslut.


Publicerad 2013-09-24 07:39
Uppdaterad 2015-12-06 13:33

Ämnen i artikeln:

Lotteriinspektionen

Dela artikeln:

I en tidigare artikel berättade Dagens Media om Lotteriinspektionens beslut att vitesförelägga Expressen och Aftonbladet om de fortsätter att publicera annonser för utländska spelbolag på sina sajter.

I ett mejl kommenterar Expressens chefredaktör beslutet:

"Det vite som Lotteriinspektionen nu vill pådyvla dagstidningar som publicerar reklam för fullt lagliga verksamheter, som många svenskar använder och har använt i många år, gäller bara när det har vunnit laga kraft. Och min gissning är att vi inte kommer veta hur den här processen slutar förrän tidigast 2015."

Thomas Mattsson meddelar även att Lotteriinspektionens beslut inte markerar slutet på processen:

"Vi kommer naturligtvis att pröva detta vidare, eftersom vi hävdar vår rätt. Kom ihåg att kvällstidningarna tidigare stått upp mot Lotterinspektionen och de åklagare som företräder staten i domstol efter domstol och att vi alltid vunnit. Ibland har staten velat förbjuda innehåll i redaktionella texter, ibland har man försökt skydda sitt monopol genom att tvinga bort våra annonser – men vi har processat med framgång varje gång."

Han påpekar även att staten agerar inkonsekvent i hanteringen av utländsk spelreklam:

"Jag förstår att en tvist om reklam inte intresserar lika många som när regeringen driver igenom olika inskränkningar av tryck- och yttrandefrihet som har direkt påverkan på journalistiken, men detta är faktiskt lika allvarligt: kom ihåg att staten vill förbjuda svensk dagspress från att publicera samma reklam som staten tillåter tv-kanaler som TV3 och Kanal 5 att sända ut via statens egna distributionsnät som Teracom och Boxer."

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.