Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

The Guardian tar efter Dagens ETC – stoppar fossila annonser

Publicerad: 29 Januari 2020, 15:38

”Jag vet att de blev väldigt inspirerade av vårt beslut”, säger Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC.

Foto: Zanna Norqvist

The Guardian går i Dagens ETC fotspår och säger nej till fossila annonser. ”The Guardian går inte riktigt hela vägen men det är ändå ett stort steg”, säger Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Dagens ETC

Några månader efter att Dagens ETC beslutade att säga nej till ”fossila annonser”, väljer The Guardian att fatta ett liknande beslut inspirerade av tidningen, skriver The Drum. Stoppet gäller dock enbart annonser från företag som faktiskt utvinner fossila bränslen. 

The Guardian kommer alltså fortsättningsvis att tillåta exempelvis bilreklam, vilket inte Dagens ETC släpper igenom. Trots detta ser Andreas Gustavsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens ETC, The Guardians beslut som en seger för klimatet och ett tecken på att mediebranschen börjar ta sitt ansvar. 

LÄS ÄVEN: Dagens ETC: ”Medier tar absolut inget ansvar” 

Anledningen till att The Guardian har koll på Dagens ETC val att säga nej till fossila annonser beror på att de var den första tidningen att rapportera om detta förra hösten. 

– Jag har sedan dess haft en dialog med deras klimatredaktörer. Vi har även influerats av dem när det exempelvis kommer till att säga ”klimatkris” istället för ”klimatförändring”, säger Andreas Gustavsson, till Dagens Media och fortsätter:

– Jag vet att de blev väldigt inspirerade av vårt beslut och att de, precis som vi, länge har haft en intern diskussion om att det är ett trovärdighetsproblem att ta in fossila annonser om man samtidigt profilerar sig som ett klimatmedvetet medium. Nu går The Guardian inte riktigt hela vägen men det är ändå ett stort steg. 

LÄS MER: Peter Wolodarski om inställning till ”fossila annonser”

När Andreas Gustavsson i höstas berättade för Dagens Media om valet att sätta stopp för fossila annonser så som bil- och flygreklam sade han att intäkterna från den typen av annonser låg på 15–20 procent av ett sjusiffrigt belopp år 2018. Några månader efter beslutet ger Andreas Gustavsson ingen konkret siffra på hur mycket Dagens ETC har tappat men konstaterar att de räknat med ett tapp. 

– Jag kan samtidigt konstatera att vi nu har fler prenumeranter än vad vi någonsin har haft tidigare. Jag vet också att det bland våra befintliga prenumeranter fanns ett stöd kring beslutet men också att de tycker att det är viktigt att vi gör det här. 

Samtidigt som Andreas Gustavsson gläds åt att The Guardian väljer att stoppa annonser från fossila utvinnare så är han kritisk mot att inte fler svenska medier har gett sig in i debatten om fossila annonser. 

Har du förhoppningar om att fler medier kommer ta någon form av steg i den här riktningen?

– Jag är helt säker på det – nu lossnar det. Det segment som The Guardian väljer ut, det skulle alla medier i Sverige också kunna göra. Det är inte så många fossila utvinnare som annonserar i medier. Hade svenska medier varit smarta och ute efter varumärkesbyggande hade de kunnat ta det här beslutet före The Guardian. Men man har inte ens orkat ta debatten, det är sorligt. Samtidigt skulle jag bli chockad om exempelvis inte DN, som är så klimatprofilerade, tar ett liknande beslut inom kort. 

Det är oklart hur stor påverkan The Guardians beslut kommer att ha på deras intäkter. The Drum har bett The Guardian att redogöra för det. Klart är att annonsintäkterna utgör runt 40 procent av Guardian Media Groups totala intäkter. The Drum skriver även att den fossila bränsleindustrin är ett stort segment inom brittisk print. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens ETC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.