Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Telia straffar Kinnevik – med annonsbojkott

Publicerad: 15 April 2013, 13:19
Uppdaterad: 11 Mars 2016, 07:33

UPPDATERAD. Efter konflikten med Viasat har Telia strypt annonseringen i Kinneviks samtliga medier, kan Dagens Media avslöja.


Ämnen i artikeln:

TeliaMetro

Tusentals Telia-kunder kan inte se Viasats kanaler på grund av en avtalskonflikt mellan de båda bolagen.

Nu kan Dagens Media avslöja att Telia har infört en annonsbojkott mot samtliga av Viasats ägare Kinneviks medier.

Metro är ett av de drabbade medierna.

– Det stämmer. Det är väldigt märkligt med tanke på att Metro har mycket lite gemensamt med MTG förutom att Kinnevik är ägare, säger Metros vd Andreas Ohlson till Dagens Media.

Bojkotten infördes enligt Andreas Ohlson i samband med att konflikten mellan Telia och Viasat inleddes sommaren 2012.

Andreas Ohlson tror att Telia använder sin makt i egenskap av en av Sveriges största annonsörer som ett påtryckningsmedel i konflikten.

Han räknar inte med några annonsmiljoner förrän bråket är löst.

– Vi har haft en dialog med Telia som inte på något sätt vill erkänna att det är en bojkott, även om det är helt uppenbart för oss att så är fallet. Telekom är vårt starkaste annonssegment och samtliga operatörer och detaljister annonserar regelbundet hos oss utom just Telia.

Hur mycket Metro förlorar i annonsintäkter vill Andreas Ohlson inte berätta, även om han medger att de är besvikna på att en sådan stor annonsör valt att ”diskvalificera” tidningen.

– Att ett statligt kontrollerat bolag väljer bort Sveriges största nyhetstidning med 1,3 miljoner dagliga läsare på grund av en affärskonflikt känns tveksamt. Frågan är om skattebetalarnas resurser styrs optimalt när marknadsföringsbeslut ska påverkas av den här typen av affärspolitiska åtgärder.

Dagens Media har sökt en kommentar från Telia under dagen, som nu väljer att svara i mejlform:

– Vi brukar aldrig kommentera våra medieval eller medieinvesteringar och vi ser ingen anledning att ändra den hållningen nu heller, skriver Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Även Kinneviks informationsdirektör Torun Litzén avböjer att kommentera.

– Vi kommenterar inte affärsrelationer i våra intressebolag, skriver hon i ett mejl till Dagens Media.

Läs mer: Så mycket förlorar Kinnevik på Telias annonsbojkott (för DM Digitalkunder samt prenumeranter)

Sebastian Parkkila

Ämnen i artikeln:

TeliaMetro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.