Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Tapp för morgontidningarnas annonsintäkter

Publicerad: 27 augusti 2021, 09:10

Foto: Janne Næss

Morgontidningarnas annonsintäkter minskade något under det första halvåret 2021. Däremot ökade intäkterna under det andra kvartalet i år.


Ämnen i artikeln:

TUMedieinvesteringar

Färska siffror från TU visar att annonsintäkterna för de morgontidningar som ingår i branschorganisationens statistik minskade under det första halvåret 2021, jämfört med samma period 2020. 

Totalt minskade annonsintäkterna med omkring 2 procent, till cirka 1,4 miljarder kronor. 

LÄS ÄVEN: IRM spår fortsatt tapp i reklamintäkter för journalistik

De digitala annonsintäkterna från webb och appar ökade dock med 27 procent under det andra kvartalet till 214 miljoner kronor, jämfört med det andra kvartalet under coronaåret 2020. Annonsintäkterna från print ökade i sin tur med 8 procent till 531 miljoner kronor. 

– Det är glädjande att intäkterna ökar Q2, men det balanserar tyvärr inte upp de mycket kraftiga fall som skedde under motsvarande period förra året, säger Johan Taubert, vd TU, i en kommentar. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TUMedieinvesteringar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News