Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 21 Juli 2009, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18
”Ett fantastiskt roligt uppdrag”.
Tanu Tandan, tidigare vd på reklambyrån Hallstedt & Hvid, men under de senaste fem åren egen konsult inom affärsutveckling, ska få fart på Impacts affärer. Under ett projekt som löper över sex månader ska han hjälpa kvällstidningspaketet med affärs- och produktutveckling.
– Impact är i dag det bästa sättet att nå räckvidd i print. Vi når cirka 2 miljoner aktiva läsare varje dag och vi tror att det finns en utvecklingsmöjlighet med detta som bas, säger Tanu Tandan.
Hur påverkar den rådande konjunkturen utvecklingsarbetet?
– Många pratar om de hårda tiderna men det är faktiskt en faktor som underlättar ett affärsutvecklingsuppdrag, eftersom man i alla samarbeten söker smartare lösningar.
Så konkret, vad ska du förbättra på Impact?
– Det är för tidigt att säga men ett förhållande som jag tycker är intressant är att retail och andra säljintensiva branscher alltid har varit tunga kvällstidningsannonsörer. Jag skulle vilja stick ut hakan och säga att kvällspressen är det överlägset bästa mediet för en annonsör som har säljfokus.
Varför?
– Print placerar sig ganska långt ner i den inofficiella reklamhierarki som finns, där tv och digitala medier ligger i topp. Men att köpa en kvällstidning är ett aktivt val och sannolikheten att kunden läser den tidning han köpt är ganska hög, högre än för den prenumererade morgontidningen som landar på hallmattan.
Han fortsätter:
– Man kan få hög räckvidd med tv, dr och många andra medier men det är väldigt få medier som levererar 2 miljoner individer där individen gör ett aktivt köp. Med konjunkturen som den är idag, där annonsörerna måste sälja mer, och vår bas med 2 miljoner individer så har vi onekligen ett intressant utgångsläge.
Henrik Widell