Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Synligare annonser i nya Metro

Publicerad: 6 Augusti 2009, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Fler annonslösningar när Metro gör om sig.


Metro har gått från att vara en gratistidning fylld med notiser från nyhetsbyråer till att bli en mer journalistisk produkt som konkurrerar med betaltidningarna.

Så beskriver Metros chefredaktör Per Gunne bakgrunden till varför man nu gör om tidningen.

– Förändringen har inte synts i formen. Vi är Sveriges största tidning och vill nu göra den till Sveriges modernaste, säger han.

För något halvår sedan började dummyarbetet. Till sin hjälp har Metro anlitat den spanska konsulten Al Trivino.

– Många tidningar, och här har även vi syndat, har varit gyttriga. Vi kommer att använda oss genomgående av vår gröna färg. Det redaktionella materialet blir lugnare, medan annonserna kommer att poppa ut ur sidorna på ett bättre sätt.

De ska synas bättre?

– De ska synas bättre.

Alla befintliga annonsformat finns kvar, säger han, och några tillkommer.

– Det gäller speciellt på förstasidan. Man kan ta plats högre upp på sidan och få mer yta.

Metro har, precis som många andra tidningar öppnat upp för redaktionella samarbeten med annonsörer. Några exempel är samarbetet med Cancerfonden kring Rosa Bandet och under nästa helgs musikfestival Way out  West.

– Gränserna har förskjutits, kanske framförallt på nätet, men också betaltidningarna gör ju saker som var otänkbara för bara några månader sedan. Vi har alltid legat i framkant men skulle aldrig tumma på den redaktionella integriteten, då är vi dödsdömda, säger Per Gunne.

Även sajten ska få en ansiktslyftning, men det kommer att dröja till senvåren eller hösten nästa år, säger Per Gunne.

Att City får ny producent och har anställt nya journalister är inget som skrämmer honom.

– Vi konkurrerar med betaltidningarna. Det var länge sedan City gav upp, säger Per Gunne.

Nya Metro har premiär den 17 augusti.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.