Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sydsvenskan stöper om helgen

Publicerad: 4 Juli 2011, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Sydsvenskan ska gjuta ihop kultur, nöje och feature i en ny helgsatsning.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDaniel SandströmSydsvenskan

Sydsvenskan ger i dag ut en traditionell söndagsbilaga, och på lördagarna en bilaga med näringslivsinriktning.

Från och med sista helgen i augusti blir det istället en nysatsning på fredag, lördag och söndag.

– Vi kommer att ha kvar vår näringslivsbilaga på lördagarna, men integrerar vår söndagsbilaga med kultur och nöje, liksom på fredagen, säger Daniel Sandström, chefredaktör på Sydsvenskan.

Målet är ett tydligare helgfokus och syftet är att sprida ut läsningen till de dagarna då läsarna har mer tid att ägna åt tidningen.

– Det är ofta svårt att dra en gräns mellan vad som är nöje och kultur, och feature. Istället för att separera de två försöker vi hitta beröringspunkter. Vi kan till exempel bygga ut söndagarna med mer bokmaterial, medan fredagarna blir mer utgång och lördagarna mer tv.

Upplägget liknar den omgörning som Svenska Dagbladet gjorde av sina helgbilagor för några år sedan.

– Vi har inte tittat på dem specifikt, men där har man naturliga beröringspunkter mellan kultur, nöje och feature.

Förändringen innebär också en besparing för Sydsvenskan, berättar Daniel Sandström. Tidningen har tidigare kritiserats av både Jonas Bonnier, vd på Bonnier, och Gunilla Herlitz, vd på DN och tillträdande styrelseordförande i Sydsvenskan, för bristande lönsamhet.

– Man kan spara rätt stora pengar på tryck och ibladningskostnader på helårsbasis, men jag vill inte gå ut med några siffror, säger Daniel Sandström.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.