Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sydsvenskan får smak av aktivt kol

Publicerad: 9 november 2011, 10:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Körsbär, kaffe, oliver och aktivt kol, så ska tidningen smaka. Sydsvenskan har tillsammans med den smaksättande kommunikationsbyrån Foodism och tagit fram fyra smaker som ska symbolisera tidningen.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Den smakprofil som Foodism har tagit fram utgår från Sydsvenskans fyra värdeord pålitlig, nära, orädd och nytänkande.

Kaffet ska symbolisera att tidningen läses under en pålitlig stund på morgonen. Oliverna står för närhet till en mångkulturell region. Körsbären representerar att tidningen är orädd och det aktiva kolet representerar tidningens nytänkande. 

– Många företag använder smak mycket när de träffar kunder, man bjuder gärna på något att äta. Därför kopplar vi varumärket till smak, säger Sara Westerlin, en av grundarna till byrån, till dagensmedia.se.

Har aktivt kol en smak?

– Nej, det har ingen smak, det är mer en grej för att knyta an till trycksvärtan man får på fingrarna

Byrån har tagit fram ett antal olika rätter anpassade efter profilen som ska användas när tidningen bjuder på mat, exempelvis på kundmöten. Tidningen har redan bjudit på biskvier gjorda utifrån smakprofilen.

– Vi fick många positiva kommentarer om dem. Det är ju dessutom goda saker vi gör, biskvierna är handgjorda av riktiga bagare, säger Sara Westerlin.

Foodism är en kommunikationsbyrå inriktad på att smaksätta varumärken.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.