Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SVT och SR har störst förtroende hos publiken

Publicerad: 1 April 2016, 06:44
Uppdaterad: 4 April 2016, 06:21

Ny undersökning visar att publiken litar mest på public service. Fyra procent har stort förtroende för Avpixlat. "Första gången jag ser sådana här siffror för Avpixlat", säger David Ahlin, opinionschef på Ipsos, till DN.


Ämnen i artikeln:

SVTSRDN

Ipsos undersökning Medieförtroendet 2016 visar att framför allt public service-medierna spelar i en egen liga när det gäller publikens förtroende.

Fler än 7 av 10 i hela landet har förtroende för Sveriges Television och Sveriges Radio. Samtidigt visar undersökningen att det finns ett starkt samband mellan kännedom och förtroende, vilket bekräftas av de högre förtoendesiffrorna för SvD och DN i Stockholms län, där 64 procent har stort förtroende för DN.

Undersökningen kommer i en tid när mediers trovärdighet diskuteras flitigt – inte minst med anledning av tidigare toppmoderaterna Ulf Adelsohn och Lena Adelsohn-Liljeroths uttalande i Björn Af Kleens uppmärksammade DN-reportage, där paret bland annat pratade om sin uppfattning att medierna mörklägger fakta om invandringen. Lena Adelsohn-Liljeroth nämnde även att hon då och då läser Avpixlat, en sajt som 13 procent av svenska folket enligt undersökningen känner till mycket eller ganska väl.

Fyra procent säger sig ha stort förtroende för Avpixlat, att jämföra med 21 procent som har stort förtroende Aftonbladet. Sju procent instämmer i påståendet att Avpixlat ger en sann bild av verkligheten, men när det gäller SD-väljare har dessa mer ofta än andra förtoende för sajten, med en siffra på 21 procent.

– Det är första gången jag ser sådana här siffror för Avpixlat, säger David Ahlin, opinionschef på Ipsos, till DN.

Vad gäller SVT och SR visar undersökning att 8 av 10 svenskar har en positiv uppfattning om dessa medier, medan 52 procent har en positiv uppfattning om DN.

Undersökningen visar även på att svenska folket har mycket olika bild och olika högt förtroende för olika medier. Det blir bland annat tydligt i frågan om man anser att olika medier ger en sann bild av verkligheten. Studien visar att det ibland kan vara problematiskt att tala i generella termer som ”media” eller ”medier” – olika medier uppfattas på väldigt olika sätt.

Ipsos har på uppdrag av Dagens Nyheter intervjuat 1002 personer i åldrarna 18 – 74 år. Intervjuerna har genomförts 17 – 23 mars i slumpmässigt rekryterad webbpanel.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTSRDN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.