Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sveriges yngsta copy blir chefredaktör

Publicerad: 7 december 2012, 09:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Sophie Lokko blev anställd av DDB direkt efter gymnasiet. Nu blir hon chefredaktör för Metro Student Magazine, kan dagensmedia.se berätta.


Karriärmagasinet Metro Student Magazine startades 2009. Nu byter tidningen för första gången chefredaktör när Calle Magnusson slutar för att istället satsa på sin bok "Adrenalin".

Ersätter gör 20-åriga Sophie Lokko, som för drygt ett år sedan, rekryterades av DDB direkt efter studenten.

– Det är en jäkla ära. Jag är skitglad, säger Sophie Lokko när dagensmedia.se når henne.

Har du sagt adjö till reklambranschen nu?

– Det är snarare så att jag valde att hoppa på det här än att jag sa hej då till reklambranschen. Metro kom med ett superbra erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Så nej, jag stänger inga dörrar men jag kommer satsa 100 procent på detta.

Du är ganska ung men verkar ändå ha hunnit med en hel del?

– Ja, jag är bara tjugo och ett halvt och det är en jättefin ålder. Men det handlar om att jag har mycket energi att hoppa på saker. Jag gjorde en hel del under gymnasiet också och jag tror att det handlar om att man måste våga och tro att man kan, säger hon och fortsätter:

– Att bli den yngsta copywritern i Sverige var jätteläskigt men också en härlig kick. Förutom fantastiska personer som vågar tro på en gäller det vara nyfiken och ha lite jävlar anamma.

Metro Student Magazine produceras av Oh My och kommer ut i 24 olika editioner på landets universitet och högskolor. I majoriteten av utgåvorna är även den lokala Kårtidningen en del av Metro Student.

Nu vill Sophie Lokko fokusera på att göra Metro Student Magazine mer digital.

– Det är ett grymt team som slitit häcken av sig i fyra år med tidningen som är helt fantastisk i tryckt form. Däremot finns det utrymme för att utveckla den mer digitalt, men också genom att bli bättre på att vara på plats bland studenterna. Jag vill att vi ska knyta an till studenterna och föra en dialog med dem istället för att bara vara en megafon.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.