Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sveriges Annonsörer skrotar kommittéerna

Publicerad: 23 November 2015, 08:14
Uppdaterad: 12 Maj 2016, 08:51

Nästa år försvinner Sveriges Annonsörers nio mediekommittéer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer har idag nio mediekommittéer, indelade efter medieslag, som ur ett annonsörsperspektiv bland annat jobbar för att driva utvecklingen framåt, öka kunskapen och ta fram en gemensam syn på branschstandarder.

Från och med nästa år ska arbetet istället ske i tre så kallade expertteam.

Expertteamen är indelade i:

* Köpta kanaler

* Förtjänade kanaler

* Egna kanaler

Anledningen till förändringen är att medielandskapet radikalt har stöpts om under de senare åren.

– Man jobbar sällan kanalspecifikt idag och då känner vi att det här är en bättre uppdelning. Meningen med teamen är att skapa ett forum för branschen där man kan prata sig samman kring gemensamma frågor och utveckling. Vi vill att grupperna ska vara riktigt kunniga och dela med sig av sin kunskap och inspirera andra, säger Ulf Hermansson Samell, utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer.

Tanken är också att lyfta in kreativ kompetens och undersökningskompetens i expertgrupperna. Inspirationen kommer från jurysammansättningen i Sveriges Annonsörers reklamtävling 100-wattaren.

– Det fungerar väldigt bra i 100-wattsjuryn och blir en bra sammansättning av kompetenser.

Cirka 20-25 personer ska ingå i varje expertteam.

Frågor som är gemensamma för alla team kommer att behandlas i särskilda projekt, exempelvis när det handlar om programmatiska köp.

Men exakt vilka frågor de olika expertteamen ska behandla är ännu inte klart.

– Vi kommer att sätta det under q1. Dessutom ska arbetet i dagens nio kommittéer föras över till teamen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.