Dagspress
Sverige och Hong Kong lyfter Metro
Publicerad: 19 juli 2010, 06:35
Metro International fortsätter att vända förlust till vinst – trots minskade intäkter.
Metro Internationals omsättning uppgick till 57,3 miljoner euro, motsvarande 539,3 miljoner kronor under årets andra kvartal. Samma siffra för andra kvartalet 2009 var 60,7 miljoner euro motsvarande 571,3 miljoner kronor.
Minskningen, på sex procent, beror på att Metro International har lagt ned och sålt sina verksamheter i flera länder. Verksamheter som tidigare har dränerat Metro Internationals kassa.
Sett till jämförbara marknader ökade omsättningen med tio procent till 54,4 miljoner euro, motsvarande 512 miljoner kronor.
Förra årets rörelseförlust på minus 6,6 miljoner euro, eller 62,1 miljoner kronor, vändes till en rörelsevinst på 2,7 miljoner euro vilket motsvarar 25,4 miljoner kronor.
Enligt Metro Internationals bokslutskommuniké hade Sverige och Hong Kong särskilt stark tillväxt.
I Sverige ökade försäljningen med 17 procent.
– Tillväxten i det andra kvartalet passerade våra förväntningar rejält med tvåsiffrig tillväxt i huvuddelen av våra segment, både genom volym- och prisökning, skriver Andreas Ohlson, vd för Metro Sverige, i ett mejl till Dagensmedia.se.
Han uppger att fotbolls-VM samt det kungliga bröllopet har bidragit till, men inte varit avgörande för, tillväxten.
– Framgången bakom kvartalets resultat är en effektiv säljinsats och en förbättrad kostnadsstruktur genom större upplaga fokuserad endast på Sveriges största städer.