Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Sverige lottlösa i Press – igen

Publicerad: 22 juni 2015, 07:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Inga svenska bidrag på shortlist i Press.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Svenska byråer misslyckas återigen med att imponera på juryn i Cannes Lions Press-kategori.

Sverige har inte vunnit i Press-lejon i Cannes de senaste nio åren, och i år är det tredje året i rad som inte ett enda svenskt bidrag är med på shortlist.

Enligt reklamveteranen Jocke Jonason, grundare av reklambyrån Paradiset som låg bakom det svenska "printundret" på 90-talet, beror det på att printreklam har slutat att vara sexigt.

– Vi lever i en värld där allt handlar om trender. Nu ska allt vara interaktivt. Print blev för många ett stödmedium åt annat som var sexigare, och det går ganska fort att tappa talanger. Det blir svårt att få skolorna att jobba hårdare med ett medium när den allmänna uppfattningen är att det inte är viktigt, sade han i en intervju med Dagens Media inför Cannes Lions 2014.

Totalt har 515 bidrag nominerats i kategorin.

Se hela shortlist i Press i dokumentet till höger.

Hela intervjun med Jocke Jonason finns i Dagens Media nummer 8 2014. Dagens Medias prenumeranter kan även läsa den digitalt:

LÄS ÄVEN:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev