måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Christer Ljones, Sara Forssberg, Alexander Lydecker och Charlotte Thür om utmaningar och möjligheter på dagens och framtidens annonsmarknad där techjättarna blir allt mer dominerande. Foto: Schibsted, Aller Media, Bonnier News och IAB Sverige. Montage: Tom Fägrell/Dagens Media

Svenska mediehusen vässar vapnen: Här är lösningarna som ska vinna striden mot techjättarna

Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden

Publicerad: 8 mars 2021, 10:54

David Gustavsson

david.gustavsson@dagensmedia.se

Techjättarna har de senaste åren tagit en allt större andel av den digitala annonskakan. Google har till exempel en global marknadsandel på sökannonser på runt 70 procent globalt, enligt Emarketer

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

GDPRTema: Framtidens annonsmarknadSchibstedGoogleFacebookBonnierBonnier NewsAppleIABCharlotte ThürAlexander LydeckerAppsflyerDagspress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev