Christer Ljones, Sara Forssberg, Alexander Lydecker och Charlotte Thür om utmaningar och möjligheter på dagens och framtidens annonsmarknad där techjättarna blir allt mer dominerande. Foto: Schibsted, Aller Media, Bonnier News och IAB Sverige. Montage: Tom Fägrell/Dagens Media
Svenska mediehusen vässar vapnen: Här är lösningarna som ska vinna striden mot techjättarna
Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden
David Gustavsson
Techjättarna har de senaste åren tagit en allt större andel av den digitala annonskakan. Google har till exempel en global marknadsandel på sökannonser på runt 70 procent globalt, enligt Emarketer.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.