Dagspress
Svenska mediebolag uppmanas skänka skyddsvästar till ukrainska kollegor
Publicerad: 3 mars 2022, 14:03
Thomas Mattson, senior advisor på Bonnier News, hyllar sina kollegor i branschen.
Foto: Pressbild
Sveriges samlade publicister sluter upp bakom kollegorna i Ukraina. Bland annat drog Aftonbladets Lena K Samuelsson igång ett upprop och Breakit skänker läsarintäkter.
Nu uppmanar Bonnier News att skänka hjälmar och skyddsvästar till kollegorna i kriget.
Thomas Mattson, senior advisor på Bonnier News, hyllar sina kollegor i branschen efter senaste tidens uppslutning bakom kollegorna i Ukraina.
– Det är fantastiskt att se uppslutningen för Ukraina och journalistiken där. Nu måste vi ta nästa steg och bidra med skyddsutrustning, säger han.
LÄS OCKSÅ: Expressen tar in doktor i krigsvetenskap som krönikör
Bonnier News har inventerat sina lager för att se vad som kan skänkas. Samtidigt berättar Thomas Mattsson att alla större mediebolag idag har fått en förfrågan att skänka utrustning så som hjälmar och skyddsvästar till de ukrainska kollegorna som är kvar vid frontlinjen och citeras av svenska medier när deras egna journalister dragit sig tillbaka till tryggare platser.
”Är cash som måste fram här”
– Hur mycket skyddsutrustning som svenska mediebolag kan bistå med på kort varsel varierar kanske, men rimligen finns det en hel del hjälmar och västar som man vill avvara i detta akuta läge. Sedan får de svenska redaktionerna fylla på sina egna förråd igen, säger Thomas Mattsson.
– Allmänna solidaritetsaktioner som att avstå annonsutrymme eller dela med sig av framtida prenumerationsintäkter är välkomna, men i detta akuta läge vädjar journalister, mediebolag och medieorganisationer inne i Ukraina om pengar direkt eller åtminstone skyddsutrustning. Det är kort sagt cash som måste fram här och nu om vi ska mena allvar, fortsätter han.
LÄS OCKSÅ: Debatt: ”Ukraina är frontlinjen mellan det goda och onda”
Han hopas nu på att fler mediabolag kan bidra med skyddsutrustning.
– På tisdag kommer det att transporteras exempelvis hjälmar och skottsäkra västar från Stockholm till Warszawa för vidare distribution in i Ukraina i samarbete med organisation på plats. Men det behövs mer utrustning, så vi hoppas att fler mediebolag kan bidra, säger Thomas Mattsson.
Tidigare har Bonnier beslutat att skänka en miljon kronor för att stärka oberoende journalistik i Ukraina. Hittills har Bonnier beslutat att 100 000 av dessa går till tidningen Kyiv Independent, 200 000 kronor till Reportrar utan gränser och 300 000 kronor till Gazeta Wyborcza Foundation.
På torsdagseftermiddagen skickade också Schibsteds vd, Kristin Skogen Lund, ett mejl till anställda inom bolaget och berättade att Schibsted skänker en miljon norska kronor för att stödja oberoende media i Ukraina.
”Vi har beslutat att ge det här bidraget eftersom kriget i Ukraina ännu en gång har påmint oss om att pressfrihet inte är garanterad”, skriver hon i mejlet.