Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Svenska Dagbladets jubel: ”Nu är vi störst på bostäder”

Publicerad: 22 Mars 2013, 05:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Svenska Dagbladet jublar över att de gått om konkurrenten Dagens Nyheter i annonsvolym på bostadsbilagorna. Men DN tar siffrorna med ro.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDNDagens Nyheter

Enligt analysföretaget Business Control, som mäter bostadsannonserna i spaltcentimeter, så har Dagens Nyheter tappat i marknadsandel samtidigt som Svenska Dagbladet ökar. På Svenska Dagbladet jublar man över resultatet.

– Det känns otroligt kul att vi efter så mycket hårt arbete tagit tillbaka förstapostionen som Stockholms ledande och i dag enda premiummagasin för fastighetsannonser, säger SvD:s annonschef Pierre Bergström.

Under 2012 gick SvD Magasinet från 38,4% i volymannonsandel till 43,3% samtidigt som DN minskade från 52,6% till 44%, enligt siffror från Business control. I januari ökade SvD Magasinet med 15,1% till 48,8% medan DN tappade 13,5% till 45,9%.

Men på Dagens Nyheter tar man sifforna med ro.

– De är uppenbart störst i antal sidor, men om de är störst beror på hur man definierar det. Vi har valt en annan strategi och gör en mer exklusiv produkt med billigare distribution eftersom vi nu sampacketerar DN Bostad med Stockholm Total. På så sätt sprider vi ut kostnaden. Våra kunder tycker att vi är bättre. De är inte en annons av 10 000, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Så annonsvolym är inte längre lika viktigt?

– Det är inte alls lika viktigt. Den här lösningen ger oss en bättre totalekonomi. Svenskan kommer kunna säga att de ökar mest men vi är nöjda.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.