Dagspress
Svenska Dagbladet fräschar upp det visuella – här är nya utseendet
Publicerad: 25 april 2022, 12:50
Uppmärksamma förbipasserande har sett hur Svenska Dagbladets skylt på Schibsted-huset har bytts ut.
Foto: Schibsted
Svenska Dagbladet byter logotyp, typsnitt, formspråk och färgpalett. Dessutom har nya grafiska byggstenar tagits fram.
Förändringarnas vindar blåser på Svenska Dagbladet. I dag presenteras nämligen en helt ny visuell identitet som också syns i printtidningen i morgon, tisdag.
Det som har bytts ut är logotyp, typsnitt, formspråk och färgpalett. Dessutom har nya grafiska byggstenar tagits fram.
– Våra läsare är vana vid att vi vänder och vrider på perspektiven, att vi belyser frågor, ämnen och händelser från olika sidor för att ge fler perspektiv och dimensioner. Den mångsidigheten behöver också speglas i vårt utseende, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg, i ett pressmeddelande.
Framtagandet av den nya visuella identiteten har pågått i ett år och gjorts tillsammans med reklambyrån Volt och typsnittsdesigner Göran Söderström.
SvD:s logotyp som nu kommer att bytas ut.
Vad gäller logotypen så kommer den framöver att skrivas i gemener i stället för versaler, som i den första Svenska Dagbladet-loggan från 1884. Och så försvinner det blå strecket under bokstäverna.
– Den nya loggan är mer lättläst och funktionell, inte minst i en digital miljö. Den fungerar effektivt i små digitala format, men gör sig också väldigt bra i stora format, säger Ebba Bonde, visuell chef på SvD, i en kommentar.
SvD:s nya visuella identitet.