Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Svenska Dagbladet blir två tidningar

Publicerad: 20 september 2012, 08:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:09

Svenska Dagbladet kommer i framtiden att bli en tidning med två huvuddelar. Dagensmedia.se kan i dag berätta detaljerna om hur tidningen ska organiseras i framtiden.


DT

Dante Thomsen


Det var i augusti som Svenska Dagbladets ledning presenterade det sparpaket som ska minska redaktionen med runt 40 tjänster. Samtidigt berättade tidningens chefredaktör Lena K Samuelsson att tidningen ska göras om.

Resultatet – att en tidning blir två – presenterades för medarbetarna i dag. Svenska Dagbladet kommer fortfarande att finnas kvar samtidigt som Näringsliv blir en helt ny papperstidning.

– Vi har sett hur läsandet har förändrats och gett oss en enorm digital tillväxt. I dagsläget har vi 904 000 läsare varav hälften läser tidningen digitalt. Därför kan vi inte vända oss till papperstidningen för att hitta vårt nya koncept. Istället måste titta på det digitala uttrycket där vi har svd.se och nliv.se, säger Lena K Samuelsson till dagensmedia.se och fortsätter:

– Det här är ett helt nytt sätt att strukturera tidningen på. I framtiden ska våra två sajter inte föda en tidning utan två. En morgontidning och en affärstidning. Man måste släppa bilden av en morgontidning i tre delar, det här är ett helt nytt koncept och det bygger på flera kanaler.

Förändringen innebär att Svenska Dagbladet i framtiden enbart kommer att ha två ryggar. Samtidigt behåller de två tidningarna sina respektive sajter.

– Styrkan i de tidningarna kommer inte hämtas från bredd i pappret utan från djup i kanalerna. Det är ett helt nytt sätt att tänka. Precis som när SvD gick ut först med att utveckla ett nytt pappersformat är vi nu först med att utveckla ett digitalt format för morgontidningen som också omfattar en stark papperstidningen.

Hon förtydligar att papperstidningen roll som överordnad gått förlorad. Hon vill också poängtera att det inte alls handlar om att disponera om delarna i den nuvarande papperstidningen.

– Vi lämnar den gamla papperstidningen bakom oss. Det här är ett helt nytt kanalöverskridande koncept som ger oss styrkan i två tidningar.

Nya Svenska Dagbladet kommer dock även i fortsättningen att präglas av kultur, opinion och nyheter.

– Men den kommer att byggas på ett helt nytt sätt. Exakt hur strukturen ska se ut ska vi jobba med nu. Vi har en lång tradition av att jobba med öppen innovation där vi bjuder in läsare och annonsörer och det ska vi även göra den här gången. Att vi inte låser in oss i ett hemligt rum skulle jag säga är en förklaring till vår framgång.

Ryktena som florerat om att kulturdelen ska skrotas tillbakavisar hon bestämt.

– Kulturen kommer att spela en av huvudrollerna i vår nya morgontidning. Både kultur och opinion är en enormt stark del av vårt varumärke och kommer ha en framträdande roll. Kulturen behöver också stärkas i vårt digitala uttryck. Det har vi allt att vinna på.

Däremot försvinner kulturen alltså som en egen rygg.

– Papperstidningen föddes i en helt annat kontext. Det var tolv år sedan och läget är annorlunda i dag. Men jag vill vara tydlig med att det finns ett värde för kvalitetsjournalistiken även digitalt.

Vilka fördelar ger det här upplägget?

– Det ger oss ett helt uttryck och en ny kraft i samtliga kanaler. Som det ser ut i dag har vi en morgontidning i tre delar som inte lirar ihop med vår digitala kraft. Våra digitala läsare uppfattar oss på ett annat sätt än våra pappersläsare och nu vill vi få ihop de två delarna i två starka enheter, säger hon och fortsätter:

– Vi vill också att våra pappersläsare naturligt ska känna igen sig i det digitala och tvärtom. Vi ska bli rätt tidning med rätt innehåll i rätt kanal och vid rätt tidpunkt.

Hur togs det här emot av tidningens medarbetare?

– Det kändes som att de tog emot det bra. Många började genast ställa väldigt konkreta frågor, men själva konceptet togs emot väl. Det är också viktigt att poängtera att det här än så länge är ett koncept. Nu ska vi fylla det konceptet tillsammans med läsare och annonsörer. Det är en fundamental förändring i hur du tänker dig en tidning.

Vad tjänar annonsörerna på det här upplägget?

– Jag tror att det här konceptet har många fördelar för annonsörerna. Framför allt blir det enhetligt och tydligt genom kanalerna och det tror jag är viktigt. Det kommer bli lättare att förstå var man ska sätta sin annons för att nå de läsare som är i målgruppen.

Den nya morgontidningen kommer även i fortsättningen att komma ut måndagar till söndagar medan Näringsliv gör ett uppehåll på söndagar. Istället ska SvD lansera ett nytt Kultur- och samtidsmagasin.

– Det blir en ny arena för reportage, kritik och debatt.

Samtidigt arbetar SvD med ett nytt prenumerationsupplägg som ska gynna digital läsning.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev