Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Svegfors: "Schibsted vet inte vad de gör"

Publicerad: 2 Oktober 2012, 06:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Svenska Dagbladets förra chefredaktör Mats Svegfors går hårt åt sin forna arbetsgivare i Aftonbladet. "Mad Men-formuleringar från Oslo" kommer inte fungera i längden, skriver han.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet

Mats Svegfors var chefredaktör för Svenska Dagbladet när Schibsted köpte tidningen 1998.

Han funderade länge över varför den norska koncernen köpte tidningen.

”Ingen plan hade de, inte ens en idé”, skriver han i dag på Aftonbladet Kultur.

Den gången lyckades Schibsted rädda Svenska Dagbladet genom att skapa en mindre och billigare tidning, som fortfarande kunde betraktas som en kvalitetstidning.

Numera betraktar Mats Svegfors Schibsted utifrån. Han lämnade SvD 2000.

Dagen efter att han slutade som vd på Sveriges Radio, går han i dag till hårt angrepp mot Schibsteds senaste sparpaket.

Återigen verkar inte Schibsteds ledning veta vad man gör, enligt Svegfors.

”När man nu läser vad som sägs av ledande personer i Schibsted blir det alldeles uppenbart att Schibsted åter handlar av tvång men utan att veta vad man gör”, skriver han.

Att “plötsligt och helt okoordinerat annonsera redaktionell slakt på Svenska Dagbladet utan att förklara hur den skall kunna leda till bättre lönsamhet”, är kortsiktigt och feltänkt, och görs enligt Svegfors för att blidka Schibsteds amerikanska aktieägare.

“Det är möjligt att de amerikanska ägarna till Schibsted och därmed Svenska Dagbladet en kort tid nöjer sig med Mad Men-formuleringar från Oslo. Men det är övergående”.

Under den förra krisen handlade det om att rädda SvD som andratidning. Denna gång är papperstidningens hela existens hotad och medieaktörerna måste börja tjäna pengar på webben.

Därför går det inte att spara sig till framgång, enligt Mats Svegfors.

“Men en sak vet vi: för att ta betalt digitalt krävs det kvalitet. Och därvidlag brister det i tungomålstalandet från högkvarteret i Oslo”, skriver Mats Svegfors.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.