Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD viger hel tidning åt flyktingkatastrofen

Publicerad: 4 September 2015, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Söndagens nyhetstidning ägnas helt åt flyktingkatastrofen.


Ämnen i artikeln:

SvD

Bilderna på treårige Aylan, som spolades upp på stranden i Turkiet efter att ha försökt fly från Syrien, har spridits över hela världen det senaste dygnet. Den blev också storskottet för en intensiv mediebevakning av flyktingkatastrofen.

Aftonbladet, Expressen och TV4 har alla startat egna insamlingar tillsammans med hjälporganisationer, samtidigt som SVT har fokus på flyktingkrisen hela veckan.

SvD väljer att viga hela sin nyhetstidning åt ämnet på söndag.

– Vi har bevakat frågan ganska omfattande men bestämde oss spontant igår för att göra en större manifestation, säger Fredric Karén, chefredaktör på SvD, till Dagens Media och fortsätter:

– Det har nått en sådan kokpunkt i hela Europa just nu, det finns ett otroligt engagemang politiskt, och inte minst från läsarna. Det utlöstes av bilden på den här lille pojken som gjorde hela katastrofen mänsklig på ett dygn. Den här röda t-shirten, de blåa kortbyxorna och gymnastisskorna – alla med barn har klätt dem så. Det blev konkret för många.

Hela nyhetstidningen, inklusive förstasida, debattmaterial och ledare kommer att handla om flyktingkatastrofen. Dessutom har Svenska Dagbladet rensat bort cirka 70 procent av alla annonser för att ge plats åt hjälporganisationer.

– Jag hoppas att våra läsare får upp ögonen för den här katastrofen, att de engagerar sig och skänker pengar eller hjälper till. Jag hoppas att frågan ska komma ännu högre upp på dagordningen. En stark folklig opinion tror jag blir viktigt för att kunna påverka politikerna i Sverige och Europa, säger Fredric Karén.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.