Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD: ”Vi hade fel”

Publicerad: 2 Maj 2013, 11:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Svenska Dagbladet påstår felaktigt att tidningen är störst på webben – nu stoppas annonserna.


Som en del av Svenska Dagbladets stora relanseringskampanj ”Tänj tanken” har tidningen påstått att man är den ”största morgontidningen på webben”.

Ett påstående som är direkt felaktigt – då dn.se har fler unika besökare och sidvisningar.

Efter att Dagens Media uppmärksammat felet, som lett till kritik från rivalen DN, väljer tidningen nu att göra en pudel.

– Jag förstår Peter Wolodarskis befogade irritation. Annonserna är felaktigt utformade och tas nu bort, säger Björn Hygstedt.

Formuleringen ska enbart ha förekommit i annonser ”i vissa branschmedier”. I andra annonser har SvD istället sagt att man är ”landets ledande morgontidning på webben och i mobilen”.

Det anser Björn Hygstedt att tidningen har täckning för.

– SvD är störst i mobilen, och sju av de senaste tio veckorna även totalt digitalt, alltså om man lägger ihop webb och mobil, vilket är det enda rimliga trafikmåttet på digital journalistik, säger han.

Läs även: DN och SvD i storleksbråk

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.