Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD vänder förlust till vinst

Publicerad: 18 Februari 2011, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Svenska Dagbladet förbättrar sitt resultat med 109 miljoner kronor jämfört med 2009.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedSvD

I dag presenterade Schibsted Sverige sitt bokslut för fjärde kvartalet 2010. Medan både Aftonbladet och koncernen som stort visade på rekordresultat är det Svenska Dagbladet som står för den största ökningen.

Från att ha gått med förlust på 17 miljoner kronor 2009 ökade Svenska Dagbladet helårsresultatet till 92 miljoner kronor.

– SvD:s medarbetare har visat en enastående vilja och en ork som är helt unik, säger Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker i en kommentar.

– Den känsla och den förståelse som visats både redaktionellt och kommersiellt är en enorm styrka för oss. Vi har också bevisat att det går att bryta mark om innovationskraften är tillräckligt stark.

Upplageintäkterna uppgick till 502 miljoner kronor, jämfört med 481 miljoner kronor i fjol. Även annonsintäkterna ökade, från 466 miljoner kronor till 518 miljoner kronor.

– Vi ska vara glada och stolta över att ha tagit andelar på annonsmarknaden. Det vittnar om en enorm styrka i vårt varumärke och bland våra medarbetare. Och det visar att annonsörerna ser resultat när de väljer SvD, säger Gunilla Asker.

Svenska Dagbladets nätintäkter minskade dock, från 51 miljoner kronor till 40 miljoner kronor. Detta eftersom E24 och Tasteline ingick i redovisningen för SvD online under första halvåret 2009.

Dock ökade resultatet till 8 miljoner kronor, upp från -11 miljoner kronor.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.