SvD tar över Clear Channel-cyklarna

2011-04-01 06:15  

Svenska Dagbladet puttar ut Alvedon som sponsor av Clear Channels Citybikes.

Alvedon har varit sponsor av cyklarna sedan Clear Channel och Stockholm stad inledde projektet.

– Alvedon har fått ett enormt genomslag – det är nästan så att cyklarna kommit att kallas Alvedon-cyklarna, säger Ted Johansson, marknadsdirektör på Clear Channel.

Men när cyklarna idag ställs ut på gatorna är de inte längre blå, utan svarta med Svenska Dagbladets logotyp.

– Vi tycker att det är viktigt att det händer något med cyklarna. SvD är en bra annonsör som kliver på. Det är en relevant annonsör och ger rätt match mellan varumärke och produkt.

– Vi tycker också att det är viktigt att cyklarna är en Stockholmsbaserad händelse och det är relevant för SvD att vara mitt i målgruppen.

Vid starten i dag har Clear Channel fått bygglov för åtta nya stationer, som också är på plats. Totalt ska 20 nya stationer upp under säsongen, vilket innebär att 250 fler cyklar kommer att finnas ute på gatorna.

För Svenska Dagbladet är sponsringen ett led i kommunikationsplattformen ”Nya perspektiv”.

– Vi vill tillföra vitalitet och en känsla av modernitet till vår kommunikation. Cyklarna är ett sätt för oss att vara närvarande i stadsmiljön på ett positivt sätt. Det ger också en positiv laddning av hälsa och miljö till varumärket, säger Karin Nilsson, marknadschef på SvD.

Avtalet med Clear Channel löper över ett år.

– Vi prövar i år sedan ska vi utvärdera. Vi har positiva erfarenheter av kreativa utomhusformat som folieringen av lokalbanan och livesändningarna på Slussen.

Citybikes ägs av Clear Channel. 2006 beställde Stockholm stad efter en upphandling ett lånecykelsystem.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt