Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD tar in Baaam

Publicerad: 24 Oktober 2017, 11:04
Uppdaterad: 24 Oktober 2017, 11:04

Valredaktionen; Sara Grundberg, Baaam, Nathalie Mark, Baaam, Dan Eliasson, SvD, Elsa Sjögren, Baaam, My Larsson, Baaam, Peter Alestig, SvD, Gunvor Frykholm, SvD och Hanna Österberg, SvD. Foto: Tomas Oneborg.

Svenska Dagbladet inleder ett samarbete med Aller Medias Baaam.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetBaaam

Samarbetet med Baaam är ett led i SvD:s storsatsning inför valet 2018, en satsning som SvD beskriver som den ”största satsningen på tio år”.

Plattformen Baaam har bland annat uppmärksammats för sina redaktionella kampanjer, så som #prataomabort.

SvD och Baaam ska nu tillsammans bilda en valredaktion som ska lyfta fram unga kvinnors viktigaste valfrågor i fyra olika kampanjer. Det första kampanjen handlar om bostadsbristen och drar igång nästa vecka.

– Vi har på kort tid visat att vi har förmågan att prata med den här kräsna generationen kvinnor. Det är vi väldigt glada att Svenska Dagbladets erfarna, kompetenta gäng har snappat upp, säger Sara Grundberg, chefredaktör på Baaam, i ett pressmeddelande.

För SvD är samarbetet ett sätt att nå ut till nya läsare.

– I vår digitala prenumerationsaffär ser vi en tydlig förflyttning av vår målgrupp. De digitala prenumeranterna är klart yngre, vi når fler kvinnor och vi kan konstatera att det finns en efterfrågan på SvD:s kvalitetsjournalistik i nya målgrupper – som exempelvis unga urbana kvinnor som Baaam skapat en nära relation med, säger SvD:s redaktionschef Maria Rimpi, i pressmeddelandet.

I SvD:s valsatsning ingår även ett nyhetsbrev om klimatfrågor, nya tv-satsningar och nyrekryteringar under 2018.

Som Dagens Media tidigare berättat filar även konkurrenten Dagens Nyheter på en redaktionell storsatsning inför valet 2018.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetBaaam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev