Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD tappar intäkter – men ökar digitalt

Publicerad: 18 Juli 2014, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:32

Svenska Dagbladets digitala intäkter ökade med 48 procent under andra kvartalet – men de sammanlagda intäkterna minskade under perioden.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Gunilla Asker, Svenska Dagbladets vd, kan i dag glädjas åt siffrorna för tidningens digitala utveckling – för det är onlineintäkter som parerar bolagets generellt minskade intäkter under kvartal två.

Under perioden ökade de digitala intäkterna från 21 miljoner till 31 miljoner (48 procent). Ökningen ligger i nivå med halvårssiffrorna – en ökning från 38 till 57 miljoner (50 procent).

SvD:s sammantagna intäkter var under kvartal två 246 miljoner kronor – ett tapp på 27 miljoner jämfört med samma period 2013.

För halvåret är tappet 38 miljoner kronor, från 526 till 488 miljoner kronor.

– Totalt sett är marknadssituationen just nu mycket utmanande och den kräver kloka prioriteringar och effektiva arbetssätt även i framtiden, säger Gunilla Asker i en komentar.

Tidningen gör under kvartalet en vinst på tolv miljoner – en tydlig förbättring jämfört med 2013, då siffran var fyra miljoner. Halvårsresultatet landar på 14 miljoner – 21 miljoner kronor bättre än 2013.

– Vår kraftiga resultatförbättring visar dels att de åtgärder vi genomfört givit den effekt vi önskat och dels att vår digitala satsning nu börjar bära frukt.  Antalet fullbetalande prenumeranter har ökat stadigt, säger Gunilla Asker.

De stora sparpaketen som genomförts senaste tiden syns tydligt i kvartalsrapporten. Personalkostnaderna minskade med 10 miljoner under andra kvaratlet – från 62 miljoner till 52 miljoner kronor.

Hittills i år har de totala kostnaderna minskat med 59 miljoner, från 533 miljoner till 474 miljoner.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev