Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD skrotar "Insikt"

Publicerad: 13 Augusti 2012, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Med "Insikt" skulle Svenska Dagbladet göra Ipad-succé. Nu läggs magasinet ner efter mindre än ett år. Anledningen är dålig lönsamhet.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Det var i september förra året som "Insikt" lanserades med buller och bång. Då möttes den av såväl ris som ros i branschpressen, men nu läggs magasinet alltså ner, kan dagensmedia.se berätta.

– Det stämmer. Vi är superstolta och har lärt oss väldigt mycket av att jobba med "Insikt", men liksom övriga branschen har vi haft svårt att få det att fungera kommersiellt. Därför känner vi att vi i nuläget inte kan fortsätta att prioritera "Insikt", vi måste lägga kraft på andra projekt, säger Ann Axelsson, chef för SvD Helg.

Att affären inte går runt beskriver hon som ett branschproblem.

– Läsplattan kommer även i fortsättningen att vara i fokus och det ser man inte minst på hur försäljningen och användningen exploderar. Att vi inte har hittat någon bra affärsmodell är ett problem som hela branschen står inför och det är något som vi måste utreda innan vi ger oss in i nästa projekt.

Är det annonsförsäljningen eller lösnummerförsäljningen som gått trögt?

– Det är båda delarna. Det har varit svårt att hitta till publiken och det ena ger ju det andra. Får vi inte räckvidden får vi inte annonserna. Det här är som sagt något som hela branschen kämpar med. Kanske beror det på att behovet inte riktigt motsvarar våra förväntningar.

Enligt Ann Axelsson kommer nedläggningen av "Insikt" inte att påverka några tjänster.

– Det beror på att vi har skapat ett koncept som jag tycker är väldigt smart. Vi återanvände mycket material och använde oss av befintlig personal vilket har gjort att "Insikt" inte har kostat så mycket resurser. Men det var ju ett stort projekt i den mån att det var nytt och att vi själva var så stolta över det.

Känslorna inför nedläggningen är dubbla.

– Det är alltid tråkigt när man själv är nöjd med en produkt och det har vi verkligen varit. Insikt har varit en kreativ inspiration och har varit jätterolig att jobba med. Men verkligheten kommer alltid ifatt en och då gäller det att fatta rätt beslut. Det här var det enda vettig att göra i dagsläget.

Någon motsvarande uppföljare till "Insikt" blir det inte enligt Ann Axelsson.

– Men vi kommer absolut att göra något annat. Nu är planen att gå in i nya projekt där vi utreder hur vi kan få affären att fungera.

Som dagensmedia.se kunde berätta i förra veckan minskade SvD:s vinst från 28 till 12 miljoner under 2011. Något som innebär att tidningen nu kommer behöva spara.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.