Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD ska anställa kommersiell redaktör

Publicerad: 7 April 2015, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

För att kunna arbeta bättre med annonsmärkta artiklar anställer Svenska Dagbladet en journalist som ska ha branded content som främsta uppgift.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladetbranded content

Under 2015 ska Svenska Dagbladet satsa på hållbarhet. Detta ska göras tillsammans med fem utvalda partners. En kommersiell redaktör ska ansvara för branded content, artiklar som marknadsför specifika produkter.

– Hållbarhet är ett hett ämne, så det är högst relevant för vår målgrupp. Det är också ett ämne som många stora företag vill synas i, säger Pierre Bergström, annonsdirektör på SvD, till Dagens Media och fortsätter:

– Det finns också stor efterfrågan på branded content. Det är något man har jobbat med internationellt väldigt länge.

Enligt Pierre Bergström ska den kommersiella redaktören bland annat ansvara för samarbetet med kunderna, sätta upp gemensamma trafikmål och jobba med insamling av frilansmaterial.

Vad skiljer den kommersiella redaktören från en säljare?

– Den stora skillnaden är att den kommersiella redaktören kommer vara en journalist och ha en känsla för hur exempelvis rubriker ska skrivas. Personen kommer att göra ett journalistiskt jobb, även om personen inte kommer att jobba med den traditionella opartiska journalistiken.

Enligt Pierre Bergström är branded content inget nytt. Det viktigaste är att det ska vara tydligt för läsaren vad som är Svenska Dagbladet-material och vad som är annonsfinansierat material.

– Annonsfinansierad journalistik är minst lika viktig nu som den har varit tidigare. "Nytt från näringslivet" som vi kör i SvD Näringsliv är ett exempel på annonsfinansierad journalistik där det är tydligt för läsarna att det är annonsörer som är avsändare, säger Pierre Bergström.

Förra veckan startade Dagens Nyheter en satsning på native advertising, är det här en satsning för att kunna konkurrera?

– Nej. Vi har legat i framkant på det här området väldigt länge och både native advertising och branded content är något som kommer att fortsätta hela tiden hos de flesta medieaktörer.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.