SvD:s papperstidning får ny design

Svenska Dagbladet drar nu igång en satsning på att modernisera pappersutgåvan och skapa en tidning anpassad för läsarnas nya medievanor och framtida behov.

Det är drygt fyra år sedan SvD senast gav pappersutgåvan en ansiktslyftning och väldigt mycket har hänt, inte minst digitalt, som påverkar hur läsarna och annonsörer tar till sig en printprodukt och hur den produceras på redaktionen.

Därför sjösätter man nu ett projekt med målet att skapa "morgondagens printprodukt".

– Vi vill med den nya tidningen skapa en tätare och mer utpräglad nyhetskänsla, en tydligare skillnad mellan de olika momenten på sidorna: nyhetsartiklar, analyser, faktarutor, fördjupningar. Vi vill också stärka det som är SvD-unikt, färger, symboler och typsnitt. Och inte minst vill vi koppla tidningens identitet närmare SvD.se och våra andra digitala produkter, dels för att visa på styrkan i varumärket, dels för att kunna visa vårt rika utbud av kvalitetsjournalistik både online och i print, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén, i ett pressmeddelande.

Internt för redaktionen kommer projketet att innebära en tydligare och smartare tidning, fortsätter Fredric Karén, där SvD kommer att bjuda på en "hel del nya spännande journalistiska grepp". 

SvD har engagerat den ansedda formgivaren Ebba Bonde i utvecklingsarbetet, som har en djup kunskap och erfarenhet av att förpacka nyheter och analyser i högt tempo – både vad gäller dagspress och magasin.

De senaste fem åren har Ebba Bonde arbetat som AD på tidningen Fokus. 

– Jag ser det som ett väldigt modernt journalistiskt projekt. Kraven ökar ju hela tiden på att kunna förpacka viktigt innehåll på ett tydligt och snabbt sätt. Det är en utmaning som är otroligt rolig att få ta sig an tillsammans med Svenska Dagbladets redaktion, säger Ebba Bonde i pressmeddelandet.

Den nya pappers-SvD:n kommer lanseras under tidig vår 2017.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-10-12 09.38Uppdaterad 2016-10-12 10.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: