Dagspress
SvD:s bostadsbilaga växer
Publicerad: 16 februari 2012, 14:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32
Svenska Dagbladet gör en storsatsning på sin bostadsbilaga SvD Magasinet. Tidningen utökas nu till att bli ett större helgmagasin.
Ämnen i artikeln:
Svenska DagbladetEnligt ett pressmeddelande från Svenska Dagbladet blir tidningen ett bredare livsstils- och helgmagasin, och får dubbelt så många redaktionella sidor.
Det möjliggör också nya annonsformat.
– Vi har under hela processen stämt av arbetet med mäklarna att säkerställa att den nya produkten ska falla såväl läsare som annonsörer i smaken, säger Pierre Bergström, annonschef på SvD, i pressmeddelandet.
Fokus ska fortfarande ligga på boende och inredning, och hemreportagen får mer plats. Men tidningen ska också guida läsarna i de trendigaste stråken i Stockholm, berätta om byggnader med spännande historia, och tipsa om möbelfynd och de bästa designaffärerna.
Samtidigt får SvD Magsinet en ny form, signerad SvD:s formchef Anna Thurfjäll i samarbete med den brittiske designern Mark Porter.
– Vi har velat tydliggöra att SvD Magasinet är en tidning från Svenska Dagbladet. Därför har vi skapat ett helt nytt omslag, där logotypen är hela namnet och bilden i sitt nya kvadratiska format lyfter fram inredning och design på ett spännande sätt. Vi har också använt en ny rubrikstil för magasinet, designad av typsnittsformgivaren Mário Feliciano, säger Anna Thurfjell i pressmeddelandet.
Det första numret släpps i början av mars.