Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD om nya DN Junior: "Extremt fantasilöst"

Publicerad: 14 December 2015, 08:48
Uppdaterad: 14 December 2015, 09:18

Två månader efter SvD:s barntidning släpper värsta konkurrenten sin variant – med samma namn. "Extremt fantasilöst att de inte kan hitta på ett eget namn", säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.


Ämnen i artikeln:

SvDDN

”Läs tidningen med dina barn - eller låt dem läsa själva! I dag är det premiär för DN Junior - en ny redaktionell satsning särskilt riktad mot barn och ungdomar.”

Det budskapet mötte Dagens Nyheters läsare i lördags. För vissa kändes kanske nyheten som en deja vu. Konkurrenten Svenska Dagbladet berättade redan i början av hösten om sin planerade nyhetstidning – riktad just till barn och unga.

23 september presenterades ”SvD Junior”. Enligt Svenska Dagbladet hade tidningen, vars första nummer kom den 13 oktober, samlat 7200 prenumeranter redan i november.

– Vi är överväldigade av responsen. Föräldrar har hört av sig från dag ett för att berätta om sina läsande barn. Kontakten med barnen är också fantastisk. Varje dag kontaktas vi av unga som vill medverka på olika sätt, eller bara berätta att de gillar vår tidning, sade Stina Cederholm, redaktör för SvD Junior, i ett pressmeddelande.

Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet, är inte förvånad över att DN också försöker att hitta yngre målgrupper. Han konstaterar att DN valt en annan väg.

– Vi valde att satsa på en hel tidning och de gör sidor i huvudtidningen. Olika spår och olika koncept, skriver Fredric Karén i ett sms till Dagens Media och fortsätter:

– Däremot extremt fantasilöst att de inte kan hitta på ett eget namn utan kopierar vårt rakt av.

Enligt DN:s chefredaktör Peter Wolodarski ska ”DN Junior” inte ses som en kopia av SvD:s variant. Han uppger för Dagens Media att arbetet med ”DN Junior” har pågått i ett års tid. Konceptet var klart i våras, men av olika anledningar försenades lanseringen.

– Vi hade namn och allt klart, men SvD hann före, säger Peter Wolodarski till Dagens Media.

Att DN trots SvD:s lansering valde att inte byta namn beror på att begreppet junior är så pass brett.

– Det är lite åt det generiska hållet, exempelvis Aftenposten har också ett junior-namn. Det är ett så pass vanligt begrepp för barn och unga att vi tyckte att vi kunde behålla det, säger Peter Wolodarski.

Hur reagerade du när SvD lanserade precis det som ni håll på att ta fram?

– Det är bra att de är pigga, och jag blev inte förvånad. Av alla reaktioner och önskemål som jag har tagit emot sedan jag blev chefredaktör har detta legat på topp tre.

Peter Wolodarski tror att de båda tidningarnas ”junior”-koncept kommer att bidra till att lyfta varandra.

Konkret handlar det om ett uppslag i tidningen som ”berättar om veckans nyhetsflöde och ger fördjupningar, kombinerat med lättsammare läsning”. Peter Wolodarski öppnar dock för att konceptet kan komma att utvecklas framöver.

Peter Wolodarski har inte i förväg hört efter med sin konkurrent om hur de ser på namnkrocken.

– Nej, vi brukar inte förvarna varandra, säger Peter Wolodarski.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvDDN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.