Dagspress
SvD och NTM-koncernen i nytt samarbete
Publicerad: 15 september 2017, 11:48
Uppdaterad: 15 september 2017, 11:57
Bild 1/3 Artiklarna kommer att ha SvD-skribentens byline, och en text som förklarar att de är hämtade från Svenska Dagbladet
Det nya samarbetet ska öka konverteringen av läsare för NTM-koncernen och ge SvD chans att nå nya målgrupper runt om i landet.
SvD och NTM-koncernens nya samarbete innebär att NTM under en testperiod får tillgång till ett urval av SvD:s Premium-artiklar. Syftet är underlätta konvertering av läsare till kunder på NTM:s elva morgontidningssajter och att det samtidigt ska bli en lönsam affär för SvD. NTM:s tidningar får endast publicera SvD:s artiklar för sina inloggade läsare och endast på sajter som ingår i NTM:s koncern. Artiklarna kommer att ha SvD-skribentens byline, och en text som förklarar att de är hämtade från Svenska Dagbladet. I och med det nya samarbetet ges även SvD chans nå helt nya målgrupper och läsare runt i om landet.
– Vi ser en stor potential i detta samarbete. NTM får nya prenumeranter, SvD får intäkter och dessutom möjlighet att sälja prenumerationer och andra produkter via NTM:s alla kanaler och kundklubbar. En win-win-affär således, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelande. Det här är inte första gången som SvD och NTM ingår samarbete, förra valrörelsen fick den gemensamma tv-produktionen "Slaget om Rosenbad" stor uppmärksamhet och dessförinnan hade de bägge parterna utvecklat den mobila pendlingstjänsten "Väntekartan" tillsammans.
– Det här ger NTM:s alla nyhetssajter och dess läsare det bästa av två världar. Dels den unika och kvalificerade lokala och regionala journalistiken som våra egna mediehus producerar dygnet runt, året runt. Dels Svenska Dagbladets fördjupande nationella och internationella premium-journalistik. Vårt digitala innehåll breddas, fördjupas och förbättras, vilket gynnar våra läsare och därmed också vår digitala affär, säger NTM:s koncernchef Lennart Foss i pressmeddelandet.