Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD och Börsplus går skiljda vägar

Publicerad: 23 Juli 2019, 09:33

UPPDATERAD. Svenska Dagbladet säljer sin del av bolaget Börsplus, som samägts med Peter Benson.


Ämnen i artikeln:

SvDSvD Näringsliv

För fyra år sedan slog sig börsskribenten Peter Benson ihop med Svenska Dagbladet. Resultatet blev det samägda bolaget ”Börsplus”, som enligt boksluten de senaste åren varit en minst sagt gynnsam affär. År 2017 omsatte bolaget 4,7 miljoner kronor netto, och gjorde ett rörelseresultat på 1,2 miljoner kronor, EBIT.

I dag, den 23 juli, gick ett mejl iväg till SvD Börsnytts prenumeranter, där det står att Svenska Dagbladet och Börsplus separeras ifrån varandra, och att Börsplus får en ny sajt.

Aktiesajten, som har en egen redaktion, har fram till nu legat som en undersajt hos SvD.

”SvD och Börsplus har haft ett förtjänstfullt samarbete i tre års tid, men nu är det dags för Börsplus att stå på egna ben och utveckla en produkt som är 100 procent anpassad för uppdraget att hitta vinnaraktier åt dig som kund”, skriver SvD Börsplus till sina prenumeranter.

Har SvD sålt sin del av bolaget, och varför isåfall? 

– Ja, det stämmer att Svenska Dagbladet säljer sin andel i Börsplus till delägaren Peter Benson som blir ny huvudägare. Förändringen genomförs för att säkra en fortsatt teknisk utveckling av tjänsten. Med förändringen ges Börsplus nya möjligheter att utvecklas, samtidigt som det redaktionella samarbetet kan fortsätta, svarar SvD:s Communication Specialist Petter Ovander, i ett mejl.

SvD:s läsare kommer i det korta perspektivet inte att påverkas alls av affären, skriver han. Under 2019 kommer Börsplus flytta över till en egen teknisk plattform men ha kvar ett redaktionellt samarbete som gör att SvD-läsarna får del av Börsplus aktieanalyser och krönikor. För Börsplus prenumeranter blir det en väsentlig förbättring när Börsplus flyttar över till en ny teknisk plattform.

Hur kommer det sig att ni separerar SvD och Börsplus?

– Schibsteds plattform är anpassad för breda produkter med miljoner potentiella användare och en viktig annonsaffär. Börsplus är en supernischad prenumerationsaffär med delvis andra behov. Samarbetet har funkat väldigt bra men blickar vi några år framåt så ser vi att en egen teknisk plattform är det bästa för Börsplus prenumeranter.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SvDSvD Näringsliv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev